Skip to main content

Himbauan Kepada Hacker & Cracker Indonesia & Malaysia

Kepada Hacker & Cracker Indonesia & Malaysia,

Saya mengharapkan anda tidak melakukan penyerangan atau/dan pengrusakan situs-situs Indonesia dan Malaysia.

Saya mengerti bahwa akhir-akhir ini beberapa masalah di dunia nyata membuat kita kesal dan marah. Namun kekesalan tersebut sebaiknya tidak dilimpahkan ke dunia maya (cyberspace). Semestinya sebelum melakukan aksi yang berdampak negatif, kita bisa melakukan langkah-langkah positif seperti melakukan dialog (melalui email, mailing list, bulletin board, blog, dan media elektronik lainnya).

Kita harus ingat bahwa kita hidup bertetangga dan bersaudara. Yang namanya hidup bertetangga pasti mengalami perbedaan pendapat. Mari kita belajar bertetangga dengan baik.

Saya berharap agar kita yang hidup di dunia maya mencontohkan bagaimana kita menyelesaikan permasalahan dengan kepala dingin dan hati yang lapang, sehingga para pemimpin kita di dunia nyata dapat mencontoh penyelesaian damai. Mudah-mudahan mereka dapat lebih arif dan bijaksana dalam mengambil keputusan.

Sekali lagi, mohon penyerangan dihentikan sebelum kita masuk ke tindakan atau aktivitas yang membuat kita menyesal di kemudian hari.

Damai itu indah ...

Budi Rahardjo (ID-CERT)

Comments

Anonymous said…
mas bud meeendingg kita ancurrin aja site malaayss ga' enak ati gua malays beesarr keeeeepaalla
Anonymous said…
Sebagai seorang rakyat malaysia saya ingin memberitahu bahawa saya tidak puas hati langsung dengan kedua-dua pihak,termasuk hacker & cracker malaysia & indonesia & saya tidak peduli siapa yang memulakannya tetapi adakah anda semua pernah fikirkan ... Mereka ini telah menyedarkan kita bahawa Server & Database Kedua-dua negara kita ini terlalu lemah & tidak dilindungi langsung dngan sebarang frewall & security system yang berkesan... Dengan hanya menggunakan beberapa perisian yang mudah didownload dari internet semua boleh jadi hacker atau cracker yang boleh membantu sesiapa sahaja masuk ke dalam Servr& laman web dengan mudah ...
Budi Rahardjo said…
Kalau memang tujuannya adalah untuk menguji security, mungkin tidak perlu sampai mengubah halaman (deface) web site. Tinggal memberitahukan admin dari web site itu bahwa sistem anda rentan terhadap penyerangan (vulnerable against attacks).

Bukankah demikian?
Anonymous said…
I strongly agree with your humble opinion Budi. Since Msia and Indonesia have been an unseparated sibling for a long time, it'd be stupid if any or both parties take unnecessary actions. Why do we need to solve thi issue by using uncivilized methods? Don't we have more 'human' medium, do we? Indeed, we hardly learn history. We share many things in common, we come from the same genetic pool, but we hardly unite.

Just don't let ANY third parties take advantage on Msia-Indonesia confrontation!
Anonymous said…
bapak Budi, thank you very much for you calming words, we will try to spread the message as far as we can, on both sides...to stop what is now nonsense before it turns into something worse
Anonymous said…
Yes, that's what we need to say to Indo n Malay Hackers n Crackers

Why deface here and deface there while we got lot of time doing other things which is more useful...

Would we be proud if we could deface sites???
Defacing is a thing which is done by LAMERS and SCRIPT KIDDIES (That's what I read from some articles from internet)

Thanks n Good Luck


"God Bless You"

HKX
Anonymous said…
If anything that has been proved time and time again is that "fighting" is never a solution. And yet, we still fight *sigh*. And so why do we repeat thus? Because we never learn.

One is brave to fight but one is braver that wishes peace :)
Anonymous said…
malaysia muka geblek , brani2nya lawan indonesia yg berkali2 lipat lebih besar penduduk en wilayahnya . Lawan tuh singapur dulu , malaysia dodol ! seberapa kaya mereka, kita berkali2 lipat lebih kaya lagi, seberapa hacker mereka , hacker indo berkali2 lipat lbh byk lg. 250 jtan lawan 20 jtan mana level lah. Go to ur kindergarten school yu all stupid gay malaysian.
Anonymous said…
malaysia muka geblek , brani2nya lawan indonesia yg berkali2 lipat lebih besar penduduk en wilayahnya . Lawan tuh singapur dulu , malaysia dodol ! seberapa kaya mereka, kita berkali2 lipat lebih kaya lagi, seberapa hacker mereka , hacker indo berkali2 lipat lbh byk lg. 250 jtan lawan 20 jtan mana level lah. Go to ur kindergarten school yu all stupid gay malaysian.
Anonymous said…
indonesia vs malaysia...
anjur bolasepak saja, malaysia menang dapat ambalat, aceh dan kalimantan.. kalau indonesia menang,dapat ambalat dan sebatik utara..
adil kan??
Anonymous said…
fuck indonesian peoples and their armed forces.. you all cannot go to kidergarten, but better go to hell maybe more appropriate..
Anonymous said…
indon muka tak tahu malu, jangan datang ke malaysia. kami pun tak hingin tengok orang2 indon bersepah kat sini.. datang sini nak merompak, mencuri, merogol, menculik, bergaduh dan meragut.. jiran aku dah kena rompak dan rogol lagi dengan indon ni. anak haram punya indon.. nyah la korang semua, ramai lagi yang nak datang ke malaysia dari nepal, pakistan, bangla, vietnam etc.. 250juta indon = 250 ekor babi ..25juta malaysia = 25 pemburu.. pemburu vs babi = malaysia menang la.. tq
Anonymous said…
hai anak2 gay malaysia , nih isap kontolku dulu baru kau boleh bicara , negara kecil baru jadi aja brani ngelawan Indonesia. Geblek lu childrenfucker moron asshole malaysian. You di tiup ama org Indonesia aja uda binasa tumpas negara malasenya mu , memalukan negara kecil ngelawan negara gede bahhh lawan dulu tuh singapur en thailand u stupid assholle. come suck my dick here all my malaysian!!! then crawl to my foot hahahahaha
Anonymous said…
1 org INDONESIA bisa perkosa 10 cewek malaysia
10 cowok malaysia di budakin 1 org Indonesia . Mari kita perkosa negara malaysia ramai2 . negara butut memalukan bahh pheww *buang ludah* ur country does not exist . INDONESIA is ur big brother , malaysia is our son on a bitch who cruel . Indonesia will raped malaysia easily sooner or later. say goodbye to ur stupid country , and remember to bring along ur white flag if we landed to ur unvaluable land, lol . You moron malaysia DAMN ASS.
Anonymous said…
wah mas bud. seperti yang anda lihat, bahkan ajakan damai anda disambut dengan saling lempar makian dsb. emang susah ya menghadapi orang2 kayak gitu. dan ada yang berpendapat supaya komentar kayak gitu gak layak ditanggepin. Tapi berarti banyak bgt orang bodoh berkeliaran dong ya. Ngeri... :(
Anonymous said…
ya setuju dengan prihatin, banyak yang hanya tahu mengikut rasa, entah akal mana letaknya. bergaduh sama sendiri, orang lain gembira tepuk tangan, menonton "persembahan". dan yang tidak berakal jadi pak kaduk, malu dan memalukan. hairan mengapa bangsa nusantara hilang adab sopannya. mentaliti moden kononnya, tapi habis diminum budaya sampah barat. dua negara yang serumpun, sepatutnya lebih bijak untuk saling menghormati.
Budi Rahardjo said…
I have mixed feeling about all of the harsh comments. On the one hand, it's not our culture (both of our nations). Thus, it must be stopped.

On the other hand, rather than hacking each other, I would think it is better to voice your opinion (including swearing?) here. I don't mind. I don't know if blogspot's admin mind. So keep the swearing within limits folks. (How do you keep it within limits? ha ha ha)

Ya, rekan-rekan sekalian. Saya punya dua perasaan yang berbeda. Pada satu sisi, maki-memaki bukanlah kultur bangsa kita. Meskipun berbeda negara, kita toh berasal dari bangsa yang sama. Jadi semestinya maki-memaki ini dihentikan.

Tapi, di sisi lain, daripada merusak situs (melakukan deface, attack), lebih baik berdebat (dan bahkan saling memaki?) di media ini. Saya tidak keberatan. Mudah-mudahan admin dari blogspot tidak keberatan juga. Jadi, mohon maki-makiannya sedikit diperlunak. (Meskipun saya tidak tahu caranya.)

Seharusnya sih kita berdebat soal substansi kepemilikan pulau tersebut.

Sayang sekali, hanya karena minyak (oil) atau uang kita rela saling bunuh. Sangat sedih...
Anonymous said…
*sigh*...we never learn...
Anonymous said…
Mas Budi,

Memang menyedihkan apabila 2 beradik bergaduh berebutkan minyak. Di tambah dengan sikap rakyatnya yang berfikir tanpa menggunakan kepala. Berbincang itu bagus tapi perlukah kita menggunakan perkataan menyumpah dan sebagainya. Perbincangan yang disertai emosi yang tidak dikawal tidak membawa kemana selain dari pergaduhan yang lebih besar.

Seperti yang dikatakan oleh boredmalay.... we never learn.

Berapa ramai rakyat Indonesia dan Malaysia yang sedarah... cuba fikirkan.

-Generasi ke 3 Malaysia-
Anonymous said…
Damain Itu Indah.

Indah sekali ;)
Anonymous said…
Dear AnakMelayu,

Menyumpah dan mecaci bukanlah tradisi kita, Tadi beda pendapat itu lumrah.

Dalam Hal ini, AnakMelayu bilang "janganlah berebut Minyak", merupakan suatu pertanyaan?? yang namanya "berebut" itu, saling mengadu kekuatan untuk mendapatkan sesuatu yang belum bertuan...?? betul kan? apakah kasus ambalat suatu wilayah tak bertuan. bahkan jauh sebelum Malaysia mengklaim daerah tersebut. Wilayah Ambalat sudah masuk wilayah NKRI secara Internasional. Apaka ini Yang namanya berebut????

Kita adalah bukan orang-orang politik, yg bisa kerkilat lidah.
Tapi kita adalah orang yang yang berdedikasi dan mempunyai hati nurani untuk bisa menilai mana yg benar.
Anonymous said…
Saudara sekalian! amat menyedihkan ya.....? memaki sesama sendiri!!!

We should stop this!. I don't think because of ambalat..... it must be blown out of propotion fm other issue!!! or maybe out of jealousy.. something is missing here.

Adakah ancurin Malaysia akan solve your problem.....adakah you fuck Indonesian people (will solve the problem....?)

Look here!ask yourself? deep deep in your heart. will you really want war happen????

Bershukurlah apa yang kita dapat! cukuplah dari satu malapetaka ke satu malapetaka yang kita terima.......

Bagi saya " jauh lagi perjalanan kita untuk maju". "jangan Buat orang asing ketawa bertepuk tangan melihat kehancuran kita.

Come on everybody Cheers up! Jangan terburu nafsu! - ikut nafsu hancur badan!
Anonymous said…
Betul, meng-ganyang malaysia, bukanlah solve the problem,
tapi me-minimize the problem.

You caplok daerah ane, ente berhadapan sama ane..!!!!

You sebelum berpikiran jauh, pikirkan dulu yang di depan mata.
Sdh jelas salah.. masih ngeyel...uchh...
Anonymous said…
Orang Indonesia , Orang Malasyia sama begonya.. mbok WebServernya di patch gitu lho.. wong dunia semakin cepat mau dan kompleks kayak gini..masih aja ada yang bobol..
Anonymous said…
apakah tuan smart???
biar saya tengok webServer tuan...!!!
Anonymous said…
Betul, meng-ganyang malaysia, bukanlah solve the problem,
tapi me-minimize the problem.

You caplok daerah ane, ente berhadapan sama ane..!!!!

You sebelum berpikiran jauh, pikirkan dulu yang di depan mata.
Sdh jelas salah.. masih ngeyel...uchh...
===================================

Terimakasih saudara.Ya saya setuju kamu meminimise the problem . But akan MEMAXIMASE problem negara kamu dengan masalah dalaman negara kamu.

Jangan salah faham tujuan saya menulis......niat ikhlas... tapi kamu begitu sensitive dengan masalah ini....

Ya!... sesiapa mencerobihi atau melanggar kedaulatan sesuatu negara tidak salah kamu mempertahankannya. Tapikan ada jalan baik penyelesaian.

Datang dulu ke Mlaysia fahami negara ini baru komen.... Saya ada ramai teman baik di Indonesia, saya pernah melawat Indonesia saya rasa ini bukan budaya Orang Indonesia yang saya kenali. Sekian.
Anonymous said…
Teman semua,

saya baru masuk ke communitas ini.
saya lihat banyak beragam comment pro dan kontra.

tapi di message terakhir kesannya orang Indonesia itu(Maaf Saya Org Indonesia) harus di tuntut 100 persen baik semua seperti teman saudara. padahal tidak semua orang malaysia pun 100% baik semua, tul kan???

saya lebih berkeyakinan, baik dan buruk seseorang bukan karena dia orang mana? tapi dasar keyakinan "dien" seseorang tsb.

terus terang, saya yg buta sama sekali dgn hukum dan politik. ketika melihat pemberitaan media massa mengenai ambalat gate ini.
hati kecil saya sangat terkutik.
1. bagaimana bisa laskar diraja malaysia mengusir dan memukili org indonesia yang lagi membangun mercu suar di daerahnya sendiri?
(baikkah sikap itu???)
2. Bagaimana bisa, yg dulu daerah amabalat tentram dan ayem di bawah naungan NKRI menjadi bergejolak?
3.pantaskah org makasar(perbatasan) bergejolak karena daerah mau diambil pihak asing???

silahkan di jawab sendiri.
Anonymous said…
********************
Datang dulu ke Mlaysia fahami negara ini baru komen.... Saya ada ramai teman baik di Indonesia, saya pernah melawat Indonesia saya rasa ini bukan budaya Orang Indonesia yang saya kenali. Sekian.

*******************

Tuan Malaysia yangBaik dan budiman.

Saya sangat setuju dengan Komentar anda, bahwa pada dasarnya Indonesia dan Malaysia seharusnya mempunyai adat dan istidat serta tutur kata yang baik. karena mereka pun merupakan satu rumpun Malenesia(Melayu).
Tetapi zaman sdh banyak berubah, Adat timur sudah tercemar melalui media massa dan budaya itu sendiri.

Sekarang kebenaran agak sulit untuk di cari, tetapi mencari "Perasaan Benar" sangatlah gampang.

Lebih baik. Kita kembalikan Duduk persoalan dan permasalahan ke tangan yang lebih berhak dan berkompeten.

Salah satu pemuka Agama Indonesia,
pernah mengatakan, Apabila suatu urusan di berikan ke orang yang tidak berhak. tunggulah kehancurannya.

Lebih baik kita sama-sama berdo'a kepada yang Maha Kuasa untuk kebaikan di kedua belah pihak. dan di tentramkan lagi Bumi yang sudah mulai renta ini...
Amienn..

Silahkan teman-teman yangmasih penasaran mau mendeface....
Tuhan Maha Melihat dan Maha Adil.

Silahkan Orang-orang yang mau menguasai merjalela,
Tuhan Maha Berkuasa.

Silahkan Orang-orang yang sok Pintar, berkicau. Tuhan Maha Berkata-kata.

Apalagi yang mau di cari....??????
Anonymous said…
looking for oil :-)
Anonymous said…
Tetapi zaman sdh banyak berubah, Adat timur sudah tercemar melalui media massa dan budaya itu sendiri.

Sekarang kebenaran agak sulit untuk di cari, tetapi mencari "Perasaan Benar" sangatlah gampang.
===================================
Saudara Alhamdullilah keatas pemikiran saudara yang matang.

Ya memang patut kita kembali kepada yang hak menentukannya.

Tujuan saya dari awal ialah untuk mengajak kita sama-sama memberi komentar dan fakta-fakta yang baik untuk direnungi seperti apa yang dituliskan oleh Saudara I Made Andi Arsana
Location:Sydney, New South Wales, Australia di (http://madeandi.blogspot.com/2005/03/ada-apa-dengan-ambalat.html). Dia ada memberikan fakta-fakta yang kukuh dan komentar-komentar yang tajam yang patut kita renungi.

Itu yang saya maksudkan.... bukannya memaki hamun.... mencerca sesama sendiri.

Ini termasuk untuk pengetahun saudara juga sebab saya sendiri bertanya dengan pejabat imigrasi Malaysia..... .( bukan dari media maupun apa yang diperbesarkan oleh media Indonesia atau Malaysia).

Tujuan Kerajaan Malaysia menghantar balik TKI ( tenaga Kerja Indonesia) ialah kepada sesiapa yang memasuki negara ini tanpa Document yang "Sah" iaitu pasport dan "Permit Kerja"(work Permit).

Oleh itu Kerajaan Malaysia membuat keputusan untuk menasihatkan sesiap yang tiada syarat ini untuk pulang ke Indonesia... Membuat pasport dan Majikan beliau memohan dengan kelonggaran banyak syarat. Cuma majikan menyedikan
1) Tiket pesawat pekerja.
2) Wang LEvy sebanyak Rm$1000( maaf saya tidak ingat).
3) Wang insurance sebanyak Rm250.00

Oleh itu lain cerita yang saudara terbaca dari media.... maaf mungkin ada yang disalah tafsirkan.

( Maaf kerana divert sedikit cerita TKI didalam bloc ini) - tujuannya ialah kadang-kadang apa-apa informasi yang kita terima dari media ialah seperti api keci dicurah minyak. Sekian Wassalam
Budi Rahardjo said…
Anonymous said...
looking for oil :-)

The funniest comment so far.

Saya lihat komentar-komentar terakhir sudah mulai bagus, mulai ada itikad untuk diskusi. Bagus. Mari kita diskusi lebih lanjut?

Apakah mau kita diskusi soal Ambalat saja, atau mau sekalian tentang pekerja Indonesia? Saya kok melihat diskusi soal Ambalat saja. Bagaimana? Terserah kepada para pembaca saja.
Anonymous said…
Aiyah... bosen dunk diskusi ini trus... apalagi konfliknya da mulai mereda tuh :)

Peace For The World

The 10th Sky
Anonymous said…
En Budi/Mas Budi.

Can you share with us fm Malaysia side. Is it true the total cost of applying passport with recent TKI issue at Indonesia around Rp3 mil.
Seperti apa yang telah diperkatakan oleh pihak media!!!

Saya rasa ianya amat keterlaluan kosnya.... ini akan effect kepada hanpir 400,000 yang memohon pengampunan dan telah pun pulang ke Indonesia untuk membuat pasport dan secara Legal pulang kepada majikannya di Malaysia.

Seba apa yang saya calculate kos tmpung yang besar ialah oleh "MAJIKAN" iaitu levy,airplane ticket and insurance or bank gurantee.

Hope you can assist this!!!
Anonymous said…
Bung Sky,

Debat bukan berarti War.
Ini hanya sekedar membuka wawasan kita supaya bisa lebih jeli melihat suatu permasalahan.

Pagi ini(15/3/05), saya melihat di TV, salah satu radio swasta di yogya(yg terkenal penduduknya ramah).
yang sehari-harinya memutar lagu-lagu melayu langsung men-stop dan menggantinya dgn jingle-jingle Lagu Nasional.
menunjukkan suatu sikap tidak setuju atas sikap Arogan pemerintahan Malaysia.
(ini hanya contoh kecil)
Belum lagi relawan yg makin banyak terdaftar.

Saya juga salut kepada para marinir Ind, yang langsung maju ke front perbatasan dengan armadanya yang lengkap.

Juga test torpedo dari AL dan persiapan bersama dgn angkatan udara. yang menghasilkan jauh di atas perkiraan.

ini semua, menunjukkan sikap keseriusan pemerintahan RI dan Rakyat banyak untuk tetap menegakkan kedaulatan wilayah NKRI.

Juga salut kepada Bpk Presiden, yang sudah memeulai langkah-langkah politiknya, memulai pembicaraan dengan Kol.Khadafi (14/03/05) dan langkah-langkah yg lainnya.

Kita sebagai rakyat Ind, harus patuh dan taat kepada garis komando tertinggi, yaitu Bpk.Presiden selaku kepala pemerintahan.
dan siap untuk dipannggil maju, bila diminta.

mengenai, TKI.
semustinya. jangan hanya TKInya saja yang di denda,dipukul,di penjara.
yang curi duitnya juga donk...!!!
Saya lihat di TV malaysia,
ada beberapa pekerja legal, tidak hanya TKI tetapi dari negara lain(seperti India,dll).
sewaktu di razia, uang dan perhiasan koq bisa hilang di tangan polisi, itu Polisi menegakkan hukum atau mencari kesempatan..!!!!
Anonymous said…
Ini feedback saya dari Malaysia. Ya banyak perkara yang tidak dingini berlaku. Ada Polis yang merompak ada Polis yang perihatin ada yang baik... ini berlaku dimana-mana.

Seperti juga komentar saya yang lepas - tidak semua orang itu jahat... saya ada ramai rakan Indonesia. Dan sering juga Ke Indonesia bersama family saya.

Seperti apa yang pemerintah kami katakan. mereka akan sedaya upaya membenteras kegiatan rasuah dan lain-lain lagi.

Sebab itu semasa bulan lepas.... pihak berkuasa telah berusaha memujuk bukan menangkap - supaya sesiapa tidak kira apa jua warga negara supaya pulang secara sukarela dan memasuki semula secara "SAH" iaitu dengan passport dan bagi bekerja dengan calling visa iaitu visa sementara semasa untuk pemerosesan visa kerja.
Anonymous said…
Maaf... terlupa untuk add in. Saya lebih senang mempunyai pekerja Indonesia dari bangsa lain sebab mempunyai bahasa dan budaya yang sama.
Anonymous said…
Kami memang bukan orang pintar yang pandai mengucapkan protes atas kebijaksanaan pemerintah menaikkan harga BBM.

Tapi dengan naiknya harga BBM membuat hidup kami tambah sengsara.

Naiknya BBM diiringi naiknya harga sembako, dan akan menyusul harga-harga kebutuhan hidup yg lain.

Kami jangan disamakan dengan Anda-Anda semua, yang dengan mudah mencari uang tanpa mengeluarkan keringat sama sekali, tapi kami rakyat kecil, untuk makan sehari-hari aja kadang nggak bisa, bahkan ngutang sana-sini.

Kami tetap meminta 3 tuntutan :

1. Turukan harga BBM
2. Turunkan biaya PENDIDIKAN
3. Turunkan harga SEMBAKO

Atas perhatiannya kami ucapkan terimakasih.

Indonesia Hacker Society.
Anonymous said…
Assalamualaikum saudara-saudaraku,

Teramat malu dan menyedihkan dengan ketegangan yang berlaku di antara kedua negara ini. Sebab utama ialah berkaitan TKI, Ambalat hanyalah pemangkin. Amat memalukan, betapa ceteknya tahap kesabaran kita. Agaknya dahulu di zaman para sahabat, tabiin dan tabiit tabiin jika perkara yang serupa berlaku adakah mereka akan mengishtiharkan perang? Biarkan saja pemerintah sesama mereka menyelesaikan perkara ini, sebelum ini pun hampir kesemua kita langsung tidak pernah tahu tentang Ambalat. Tiba2 disebabkan sebuah lokal yang terpencil kita justeru berperang.

Setelah berunding dan jika didapati benar Malaysia bersalah maka Malaysia sepatutnya berani memohon maaf kerana menceroboh dan jika benar kawasan itu adalah milik Malaysia maka Indonesia pula yang sepatutnya berani meminta maaf. Kerana saya percaya masing2 ada hujah masing2. Kita dengar dahulu dari kedua2 belah pihak, jika kita hanya bersandarkan hujah dari pihak kita sahaja sudah tentu musuh2 akan mentertawakan kita.

Dengarlah nasihat Mas Budi. Dia seorang intelek terbilang yang sudah biasa tinggal di negara luar. Perspective beliau adalah dari perspective seorang yang well travelled. Beliau tidak mudah dipermainkan oleh media.

Ibuku Jawa, Bapakku Bugis, Aku Anak Nusantara
Budi Rahardjo said…
En Budi/Mas Budi.

Can you share with us fm Malaysia side. Is it true the total cost of applying passport with recent TKI issue at Indonesia around Rp3 mil.
Seperti apa yang telah diperkatakan oleh pihak media!!!


Hmm... the actual cost of applying passport is around Rp 300 thousands. But, as you may have known, there are "rompak" in the government (and the TKI is not well educated and pressed in time). Yes, it may be possible that they have to pay Rp3 millions. Sad, isn't it?
Anonymous said…
biarpun ambalat tetap jatuh di tangan Indonesia... apakah minyak ambalat seharga $42 jt akan di bagi2kan ke rakyat?? yg pasti tidak.. apakah bbm akan turun ?
tidak.. apakah harga2 lain ikut turun? yg pasti tidak juga. tidak ada gunanya kita belain ambalat ngos2an tapi pemerintah yg pegang
,(saya tdk bilang di korup, karena belom tentu jg di korup), tidak ada mamfaatnya buat kita.Biar pemerintah yg belain sendiri ambalat. Dalam pandangan saya ambalat tetap ke Indonesia apapun yg terjadi. Jadi lebih baik kita mencari duit lebih giat lagi untuk kehidupan masing2. Yg penting harus kita pikirkan & usahakan ialah bagaimana Rupiah bisa menembus 6000 dulu deh per dollar, mungkin balik lagi ke 1800 seperti sebelom moneter, walaupun itu hanya angan2, "but hey you never know if you never try" .Dan pastinya bila Rupiah balik ke sana, demonstrasi hilang, bbm kembali berkali2 lipat turun, sembako turun, semua harga turun,inflasi turun, gdp naik. Saya melihat banyak yg bilang pemerintah Indonesia korup, perlu saya tekankan di seluruh dunia negara manapun tidak ada pemerintah yg tidak mengambil duit rakyatnya, dan angka2 tepatnya itu tidak bisa di hitung dgn tepat walaupun itu ICW,traspararency international, dll. Semenjak rupiah naik itulah semua tuduhan ke pemerintah dilontarkan. Bagaimana kalau turun? mungkin tdk ada tuduhan2 dan demo2 lagi. Saya bebicara kita perlu selidiki apa akar penyebabnya tanpa mengeluarkan emosi dan tuduhan.Semua masalah bangsa akan terobati dengan "turunnya rupiah".
Webmaster said…
Bapaku jawa dan ibuku org sumatera dan aku org malaysia, namun tindakan kalian org indon membakar bendera negaraku (jalur gemilang) tidak dapat aku terima sama sekali, sering aku pulang ke kampung bapaku disana tidak pernah sama sekali aku terpikirkan kalian mempunyai sifat tidak berakal dan penuh emosional. sedarkah kalian wahai org indon bahawa kalian mempunyai masaalah sempadan dengan negara tetangga kalian sendiri. pernah aku membaca akhbar kalian bahawa kalian mempunyai masaalah sempadan dengan negara seperti Thailand, MALAYSIA, Brunei, Yang terbaru Timor Leste, India, Singapore, Papua New Guinie dan beberapa negara yang saya tidak ingat lagi, Ini menampakkan anda mempunya satu sifat dinamakan "tamak wilayah". Jika tidak masakkan kalian bergaduh dengan hampir semua tetangga kalian. Kami di Malaysia mempunyai tetangga yang tidak pernah mempunyai masaalah sempadan kecuali anda, pernah satu ketika dahulu dengan Singapore (itu pun dikeranakan jarak negara kami dengan pulau tersebut 3 kali lebih rapat dengan Malaysia) tapi sayangnya kami kalah diatas keputusan mahkamah antarabangsa. kami akur dan amat menghormati keputusan itu walaupun pahit untuk ditelan. Saya fikir jika anda ditempat kami saya anda telah pun melancarkan perang terhadap negara itu. Buat pengetahuan anda kami langsung tidak mempunyai masaalah dengan dengan Singapore (telah selesai), Thailand dan Brunei (kecuali anda). Kami tidak "tamak wilayah" sebagaimana yang anda katakan. Seperti yang dikatakan oleh PM kami, bahawa kami langsung tidak berminat untuk mengambil tanah anda walau seinci pun. hak kamu adalah hak kamu dan hak kami adalah hak kami - kami tetap akan mempertahankan hak kami. Apa gunanya mengambil tanah org. Jadi siapa yang tamak sebenarnya??. Kami tidak pernah memandang rendah pada kamu, malah kami amat menghormati kalian sebagai manusia seperti kami adanya, namun segelintir dari kamu (membakar bendera kami malah ada yang membakar gambar Siti Nurhaliza) apakah kaitannya dengan Siti dengan Ambalat?. Tindakan anda berbuat demikian menyebabkan tanggapan negatif kami pada anda semakin mendalam. Jika diikutkan hati saya yang amat marah dan tidak berfikir panjang, mahu rasanya sang merah putih anda saya bakar didepan kedutaan anda di KL. Saya amat menyanjung wakil duta (Rusdi Rahardjo) anda di KL yang mana meminta maaf yang amat mendalam dan penuh emosional dengan insiden yang berlaku. beliau telah memilih air dari minyak untuk mententeramkan perasaan kami jika tidak entahlah. kami juga manusia dan perassan marah anda ada juga pada kami. Bayangkan jika bendera anda dipijak dan dibakar org, apakah perasaan anda? pernahkah anda terfikir, walaupun kami diam dan jauh disudut hati kami masing-2 menahan amarah yang tidak terbendung lagi. kami negara berdaulat dan merdeka. perbuatan anda kali kedua ini (sebelum ini diera Dr.M) seakan memancing kesabaran kami. Memang wilayah kami kecil dibandingkn dengan anda tapi pernahkah kalian pandang betapa kecilnya negara haram Israel dilautan wilayah Arab namun arab cukup takut dengannya? apa yang dilakukan pada Paletin seakan mereka buat-2 tak nampak. negara kecil zaman dahulu amat berbeza dengan zaman sekarang. Pernahkah kalian dengar Dr.M (perdana menteri Malaysia) berkata negara yang kuat adalah negara yang dapat membunuh seramai mungkin dengan satu senjata?. Rakyat yang banyak mempunyai masaalah yang banyak di medan peperangan, Kecil tidak semestinya lemah. Akal, senjata dan strategi menjadi ukuran. Jika negara anda kuat dan mempunyai rakyat yang bijak pandai anda masih tidak dapat menangkap Dr. Azahari (pengebom yang di kehendaki pemerintah RI) seorang pensyarah warganegara Malaysia (dlm bahasa Indon DOSEN) - Seorang pensyarah pun tak dapat kalian jejaki apalagi kami menghantar intel kami kesana. Ingatlah wahai bangsa bapaku (org Indon) banyak lagi yang perlu kamu "improvekan" jika mahu berjaya dinusantara ini. jangan terlalu berbangga dengan Bung Karno kamu , eranya telah berlalu. Jika tidak budi baik kami PM tengku Abdul Rahman, Jakarta sama nasibnya dengan Hiroshima dan Nagasaki. Terima kasih...
Apa yang saya nyatakan disini adalah satu peringatan dan pendapat yang boleh disangkal terima kasih...
Anonymous said…
Bro. Base on history yes I do agree with your point.... but base on reality can it be done??? can Singapore agree to go back to Indonesia + share thier wealth. Come on be reasonable and think logic.
Anonymous said…
Mas Budi/

Ref to yr earlier comment on the passport (only Rp 300K). Yes I did agree what a sad thing happen to TKI.

For me on Malysian side of view. Our PM did say why not we try to get fm other country.... but deep deep in my heart...... can those people cope with our culture. Meaning Mlaysian culture which is very similar to Indonesian culture.

For your information. Let me share with you... we (Malaysian) do employ some Vietnam and Bangladesh people....

But the side effect that I can see is the culture wise.... ( tata susila kita) I have seen guys are coming to gilrs hostle irregardless of time.... for us as muslim this is totally wrong right?

This is why our government still insist of taking TKI. but again sadly the beuracratic over in Indoneisa side are killing these TKI. - your comment pls Sir!!!
Anonymous said…
http://www.infoplease.com/ipa/A0874911.html
Indonesia GDP 758 billion, Malaysia hanya 207 billion.

Indonesia lebih kaya & mempunyai harta lebih banyak !

Mesin Perang Indonesia Vs Malaysia

260 jt people vs 30 jt people.
Indonesia

Pesawat dan Heli

Delapan Hawk MK 109 berpangkalan di Pekanbaru dan Pontianak
32 Hawk MK 209 berpangkalan di Pekanbaru dan Pontianak
Enam CN235 berpangkalan di Halim
Delapan F27-400M berpangkalan di Halim
SF260MS/WS berpangkalan di Halim
B707-3MIC
Tujuh pesawat F27-400M
F28-1000/3000
L100-30
C-130H-30 berpangkalan di Halim
NAS332L1
L100-30
EC-120B
12 unit Heli Bell 47G-3B-1 berpangkalan di Kalijati
Lima F-16A berpangkalan di Madiun
Lima F-16B berpangkalan di Madiun
F-5E berpangkalan di Madiun
F-5F berpangkalan di Madiun
Hawk Mk53 berpangkalan di Madiun
Dua Su-27SK berpangkalan di Makassar
Dua Su-30MK berpangkalan di Makassar
NC212M-100/200 berpangkalan di Malang
Ce 401A berpangkalan di Malang
Ce 402A berpangkalan di Malang
10 Pesawat Bronco OV-10F di Malang

Kapal Perang
114 armada berbagai jenis (sepertiganya untuk operasi rutin, sepertiga untuk latihan, dan sisanya untuk pemeliharaan)

Personel

Jumlah prajurit (semua angkatan): 250 ribu orang
Anggaran militer per tahun: US$ 1 triliun (1,3 persen GDP)

Malaysia

Militer Negeri Jiran itu bernama Tentera Diraja Malaysia. Pada awal pembentukannya, mereka memakai banyak peralatan militer buatan Inggris. Kini mereka menggunakan peralatan dari sejumlah negara, termasuk pesawat buatan Indonesia.

Kapal Perang

Satu kapal penyelam dilengkapi meriam 20 mm
Dua kapal cepat pengangkut pasukan
Empat kapal patroli buatan Prancis berudal Exocet MM38 dan meriam Bofors
24 kapal perang yang berpangkalan di empat tempat: Lumut, Sandakan Sabah, Kuantan, dan Labuan. KD Kerambit yang berada di sekitar Ambalat merupakan salah satu kapal yang berpangkalan di Sandakan, Sabah.
Dua kapal patroli buatan Korea Selatan yang dilengkapi meriam 100 mm Creusot Loire, 30 mm Emerlac, dan senjata penangkis antikapal selam. Kapal ini berpangkalan di Kuantan
Empat kapal buatan Swedia dilengkapi rudal MM38 Exocet, 57 mm Bofors, dan 40 mm Bofors
Empat kapal fregat, dua di antaranya dibeli bekas dari Angkatan Laut Kerajaan Inggris.
Enam kapal korvet buatan Jerman
Empat kapal patroli penangkis ranjau buatan Italia
Dua kapal jenis multi purpose command and support ship buatan Jerman dan Korea Selatan
Satu kapal Sealift
Dua kapal Hydro

Pesawat Tempur

F-5 E
Hawk MK108 berpangkalan di Alor Setar, Kuantan, dan Labuan
Hawk MK-208 berpangkalan di Alor Setar, Kuantan, dan Labuan
Delapan F/A-18D berpangkalan di Alor Setar
MiG-29 berpangkalan di Kuantan
SU-30 berpangkalan di Kuantan
F-28 berpangkalan di Kuala Lumpur
Falcon berpangkalan di Kuala Lumpur
Beech 200T berpangkalan di Kuala Lumpur
C-130H berpangkalan di Kuala Lumpur
CN-235 berpangkalan di Kuala Lumpur
S61A-4 berpangkalan di Kuala Lumpur, Kuching, dan Labuan
AS61N-1 berpangkalan di Kuala Lumpur
S70A-34 berpangkalan di Kuala Lumpur

Personel

Jumlah prajurit semua angkatan: 196.042 (2002)
Anggaran militer per tahun: US1,69 triliun (2,03 persen GDP)

Adu Kuat di Ambalat

Tentara Nasional Indonesia

Empat kapal tempur berpatroli di Blok Ambalat dan Karang Unarang (KRI Nuku-873, KRI Singa, KRI Wiratno-879, dan KRI Tongkol)
Tiga kapal tempur bersandar di Pelabuhan Tarakan, Kalimantan Timur (KRI Karel Satsuit Tubun-356, KRI Rencong-622, dan KRI Tedung Naga)
Dua pesawat pengintai maritim Nomad P-840 dan P-834
Dua pesawat Cassa
Dua helikopter Bolko
Empat F-16 parkir di Sepinggan, Balikpapan
Satu pesawat pengintai Boeing 737
150 marinir menjaga pembangunan mercusuar Karang Unarang

Tentera Diraja Malaysia

Empat kapal tempur (KD Kerambit-43, KD Paus-3507, KD Sri Melaka-3147, KD Baung-3509 dan KD Pari)
Dua kapal patroli kecil (PC Seri Perlis-47 dan FPB G 3510)
Satu pesawat pengintai Land Based Maritime Aircraft jenis Beech Craft B 200 T Super King
Satu pesawat pengintai milik kepolisian
F27-400M
SU-30 MK

Indonesia mempunyai lebih banyak kapal perang pesawat perang dan personel . Well apa lagi yg kita tunggu??? Mari kita embat malaysia!!! hahahaha canda deh. Peace for little malaysia.
Anonymous said…
Assalamualaikum….
Disini saya ada berita yg agak terkini.Baru2 ni, di kawasan rebutan minyak kita dgn indon (berhampiran Sabah-Ambalat), telah dicerobohi oleh navy indon.TLDM kita telah hantar sebuah kapal perang… dan TNI-AL telah membalas dgn menghantar 5 buah kapal perangnya.Dari sini kita nampak begitu ghairahnya sekali kerajaan Indonesia ini.Saya dapat berita ni dari sepupu saya yg bekerja di TLDM. Okey tu cerita yg pertama, dan cerita yg kedua adalah dari saya sendiri. Dunia saya juga berkaitan dgn laut,sebagai pegawai kanan saya juga banyak bertemu dgn orang2 asing termasuklah rakan2 dari Indonesia.Mengikut rakan saya ini, disalah-satu pelabuhan (malah kebanyakkannya) Indonesia dikuasai oleh kongsi2 gelap yg berurusan dgn jual beli minyak dari kapal ke darat secara haram.Dijadikan cerita,suatu hari tu kapal navy indon ni ada menahan sebuah bot salah seorang dari kongsi gelap tadi.Rakan kongsi gelap yg lain telah menghantar sebuah tug bot (bot tunda) yg panjangnya cuma dlm 10meter berbanding dgn kapal navy indon yg panjang dan lebarnya berkali ganda dari tug boat tadi. Akhirnya mereka bertemu dihujung kuala,tug bot tadi dgn nekad telah melanggar kapal navy indon dan telah sebabkan kapal navy tadi tenggelam kerana mengalami kerosakan yg besar.Kisah benar ini terjadi dlm 3/4 tahun yg lepas. Kesimpulannya,setelah dikaitkan kedua2 cerita diatas tadi, kita dapat rumuskan yg TNI-AL serta kerajaan Indonesia terlalu ghairah dan ekstrim malah boleh dikatakan tidak sedarkan diri (cermin2lah dulu diri tu) dalam mengambil tindakan keatas isu minyak ni.Tahap pemikiran mereka sangat sempit,bayangkanlah jika sebuah bot tunda pun boleh tenggelamkan navy mereka… apatah lagi navy kita yg lengkap dgn persenjataan terkini termasuk EXECOT senang2 je nak tenggelamkan kapal navy mereka.Bukan setakat sebiji malah kelima-lima biji sekaligus!!! Wahai warga Negara Indonesia mengapalah sikap anda kebanyakkannya seperti budak2? Baik bagi penyokong badmintonnya…. bolanya… dan terutamanya dalam kes minyak ni.Sedarkah kamu wahai warga Indon, siapakah yg banyak dan yg paling terawal sekali menghulurkan bantuan Tsunami kepada Aceh? Siapakah yg dulunya banyak memberi peluang pekerjaan kepada warga negara kamu? Malaysia jugalah yg bersusah-payah menolong.Bukan mengungkit tapi sedikit berkecil hati.Kamu memang muka yg tak tahu malu! Umpama beruk yg diberikan sekuntum bunga..tak tahu menghargai langsung! Cerminlah dulu diri tu sebelum mengambil sebarang tindakan. Hapuskan dulu samseng2 laut,lanun2 laut,kongsi2 gelap laut kamu tu! Sebelum ada hati nak berperang.”Kalau kail panjang sejengkal,jangan laut dalam hendak diduga”.Akhirkata, tak payahlah nak berperang…. Menang jadi arang,kalah jadi abu!!!!
Wassalam….
Anonymous said…
bapa saya terlibat dalam konfrontasi malaysia - indonesia (ganyang malaysia) dizaman pemerintahan Soekarno. Cerita ini berkisar semasa ayah saya (semasa muda remaja) bertugas sebagai angota TLDM pada tahun dan ketika itu. TLDM kita waktu tuh sedang bersiap sedia menjaga perairan negara untuk menentang pencerobohan tentera indonesia dengan slogan ganyangnya yang diketuai oleh kapten mat salleh. selama beberapa hari dilautan selat melaka maka TLDM kita telah bertembung dengan TNI-AL yang terlajak sedikit masuk ke perairan negara dan terus mengejar mereka sehingga mereka tidak sempat masuk kembali ke zon laut mereka sendiri. dengan meriam buatan "made in england" mengacu tepat kepada kapal tersebut maka kapal TNI-AL ini tidak dapat berbuat apa-apa melainkan duduk membisu sehingga anggota TLDM kita sampai untuk memeriksa mereka, setelah digeledah satu kapal maka terjumpalah berbagai peralatan perang yang agak usang untuk digunakkan diwaktu itu untuk tujuan peperangan. ayah saya pada ketika itu merupakan marine engineer bahagaian enjin. maka ayah saya juga diberi tugas oleh mat salleh tadi untuk memeriksa bahagian enjin, tanpa membuang masa ayah saya terpaksa mengikut perintah org putih tuh. nak dijadikan cerita bila masuk ke bahagian enjin kapal TNI-AL nie, dia dapati kebanyakkan peralatan enjin mereka terpaksa diikat dengan getah tayar basikal, daif dan tidak dijaga seperti sepatutnya (jangan hairan kalau cita-2 bung Karno ini gagal) kebanyakkan barang mereka juga adalah usang dan tidak sesuai sama sekali untuk peperangan hatta tidak juga sesuai untuk mengejar lanun sekalipun. Dengan hanya seorang mechanic didalamnya dan setelah ayah saya bertanya dengan mechanic tersebut ia mengatakan kapal mereka dalam keadaan yang tidak stabil, jika dipandu terlalu laju boleh menyebabkan enjin kapal ini "terkoyak" besar. Dengan ehsan tentera yang majoritinya melayu yang berketurunan Indonesia juga terpaksa melepaskan tentera ini pergi "let go" begitu sahaja memandangkan kapal mereka tidak mengancam kedaulatan kita sama sekali. berbalik cerita mengenai bot tunda yang melanggar kapal TNI-AL terus terbalik lalu tenggelam umpama kisahnya tidak masuk akal namun setelah dihalusi lagi kemungkinan kapal ini tidak dijaga sesempurnanya. ini kerana negara indonesia mengamalkan rasuah yang tidak terkontrol dan telah menjadi darah daging bangsa Indon ini sendiri, maintainance sebuah kapal termasuk alatan perangnya serta alatan elektroniknya memakan belanja yang sangat besar dan melampau. bagi satu alat pengesan radar boleh memakan sehingga RM80,000 hingga RM100,000. bagi sebuah enjin tidak termasuk senjata berat memakan belanja yang amat banyak juga. bayangkan jika negara indonesia menjaganya, sudah tentu dipihak mereka juga terpaksa berbelanja besar untuk me-maintainkannya. Umpamanya jika pemerintah Indonesia mengeluarkan tender bagi satu pembaikan kapalnya. wang yang disalur tadi mungkin belum sampai kepembaikan telah diagih-agihkan kepada penerima-penerima rasuah dikalangan anggota tenteranya yang berpangkat tinggi dan mungkin kepada kontraktor dan subkontraktornya. maka yang sampai ke kapal mereka adalah getah basikal sebagai penyambung paipnya yang bocor. tidak menghairankan hanya kapal tunda sahaja boleh menterbalikkan kapal TNI-AL ini. dah lah majoriti kapalnya yang banyak itu dibeli dari German berskala besar-besaran (second hand) semasa perang dunia kedua dahulu. malah ada yang tenggelam tanpa sebab semasa di-era pemerintahan Prof. Habibie. menjawab jugak panglima mereka pada masa tuh. wahai saudara ku org Malaysia buat pengetahuan anda kita hanya menghantar kapal perang disana hanya dua buah itupun satu adalah KD Sabah (peninjau) dan sebuah lagi kapal perang buatan Itali untuk dijual khusus kepada Iraq dahulu. namun US telah menyekat penjualan tersebut kepada Iraq dan telah menjual kepada Malaysia sebagai ganti. Untuk pengetahuan suadara se-tanah airku. Kapal ini tidak boleh dipanggil destroyer disebabkan banyak negara tetangga kurang senang kalau kita memilikinya (terutama Singapore). tetapi setelah dikaji kapal ini dapat menenggelamkan kapal Nimitz (kapal induk US) kurang dari 10 minit jika kapal tersebut tidak menyerang balas (kalau dier balas balik lain cerita). jangan risau wahai saudaraku. perang tidakkan terjadi ini kerana kerajaan kita bertindak bijak dan mengunakkan akal untuk menghadapi bangsa yang cepat melatah ini. kita menghadapi bangsa indon bukannya negara Singapore. Kalau singapore tuh lain skit. Peralatan hadiah israel sahaja tidak dapat kita tandingi. peralatan perangnya yang terlampau hebatnya saja mungkin kita melalui jalan sukar untuk berdepan dengan mereka (face-by face). walau apa pun kita telah dianugrahkan persediaan pertahanan kedua terkuat di ASEAN - melalui "defence new york journal". Nombor satu? paham-paham sudahlah. sebuah negara kecil-kecil cili padi. Terima kasih
Anonymous said…
Assalamualaikum semua,

Nampaknya masih belum selesai lagi isu tentang Ambalat ini ya, kini masing-masing seperti ayam jaguh, berkokok akan kehebatan diri sendiri. Yang ini kata negaranya kaya, besar, rakyat ramai maka mudah saja untuk menghancurkan negara yang kecil dan yang itu pula mengatakan kelengkapan senjatanya lebih canggih, negaranya makmur sehingga mampu memberi peluang pekerjaan kepada rakyat asing. Bukankah kerja mendabik dada ini sangat dibenci oleh Islam? Kamu tahu tak apa hukumnya kalau kita bersifat riak, ujub dan takabbur? Nauzubillahi minzalik.

Dari komen-komen yang terdapat di bawah tajuk ini, rasanya tidak banyak yang ingin membawa kita kembali kepada AlQuran dan Hadis seperti yang disyorkan oleh Islam. Apa nak jadi dengan kedua negara ini? Udahlah tidak dipandang oleh dunia, masing-masing berlagak dengan sedikit kelebihan yang ada. Sangat menyedihkan.

Benar negara Indonesia terlalu korup tetapi Malaysia juga menuju kearah yang sama dan harus dibendung sebelum semakin memburuk. Kembalilah kepada AlQuran dan Hadis wahai saudara-saudaraku, janganlah mengambil alih kerja musuh-musuh kita.

Ibuku Jawa Bapaku Bugis Aku Anak Nusantara
Anonymous said…
Both my brother yang membuat comment tentang kapal (Malaysia). Can we please stop this issue. No point nak provoke people. Or mengungkit tentang pertolongan kita kepada Acheh..... itu kan tanggujawap kita sebagai jiran..

Please remember this. This is not our culture untuk berperang OK!

How many tentera Indonesia or How many tentera Malaysia - I won't bother....... Just thing of this....
Hendakah you hilang pekerjaan or hidup dalam kucar kacir jika berlaku peperangan....

Come on.... we've been leaving in comfortable country right!!!! Just stop itlah.... ada banyak lagi issue yang patut kita perbincangkan.

Trust me..... semua cakap besar saja.... Be realistic..... if they or you really in the situation....I think haow big or many pun tak guna...

My advice to Saudar di Indonesia dan Malaysia....

- Let the government solve the issue. We have rice bowl to take care at home.... no point to provoke each other. Itu orang Amerika sedang mentertawakan kita... Dulu among Arab country dah bergolak dan telah pun hancur... Now it's our turn pula bercakaran..... Then they will come as moderator indirecly jadi hero pula.... will you want to be DIJAJAH lagi?
Anonymous said…
Wahai saudara Jagis yang saya hormati, jika anda mengatakan indon dan mesyia tidak terkenal dimata dunia maka anda salah. indon dikenali di mata dunia dengan "Bali"nya, kami juga dikenali dengan "F1"nya. jika terjadi peperangan antara keduanya maka akan ia akan lebih terkenal dan tersohor lagi. seperti nama-nama sinonim perang yang terjadi sebelum ini iaitu Iran-Iraq dan Korea Utara-Korea Selatan. jika terjadi peperangan diantara kita maka dunia akan menggelarkan kita sebagai perang saudara iaitu atas nama "sia" (malaySIA dan IndoneSIA) dan haruslah kita ingat, jika peperangan benar-benar terjadi juga maka kita akan menuju ke kancah yang lebih malang lagi iaitu SIA-SIA. Islam yang di perjuangkan nabi kita akan dipandang remeh oleh mata org kafir. confindence org kafir yang ingin memeluk islam akan sedikit terhakis, ini dikeranakan penduduk Islam terbesar didunia berperang dengan negara yang rasminya adalah negara islam. org yang tidak senang dengan negara keduanya akan menjadikan modal untuk meremehkan kita dimata dunia termasuklah apa yang dianutinya sekali. bawalah ia ke meja rundingan, hormati hasil dan keputusan mesyuwarah, bawalah ia ke pengadilan antarabangsa atau paling tidak pun kemeja rundingan OIC jika kita mahu harapan dan keputusan yang lebih adil lagi. masih banyak meja rundingan tersedia yang akan mengadilinya di peringkat antarabangsa yang akan menilai pemilikan kita atas satu wilayah, hal wilayah adalah satu perkara sensitif dan sama sensitifnya jika agama, bendera dan kedaulatan kita dipijak org. harapan saya tidak terjadi peperangan diantara keduanya, masih banyak musuh islam yang harus kita tangani. Biarkan perkara ini kita serahkan spenuhnya kepada kerajaan masing-masing untuk dinilai dan dirundingi... Wassalam.
Anonymous said…
emm.. kenapa sampai nak gaduh gaduh nii.. sampai kemudahan internet pun nak dirosakkan... sesama agama pun nak bergaduh.. selesaikan sahaja laa dengan aman... saya sebagai orang malaysia sentiasa berdoa agar ia diselasaikan dengan aman.. orang malaysia ramai mempunyai sedara mara di indonesia.. begitu juga sebaliknya.. soal perebutan kawasan yang belum tahu pemiliknya.. biarlaa pihak pemimpn kedua-dua negara yang menguruskan dengan aman.. jika saya di malaysia.. biarkan sahaja pemimpin m`sia uruskan kerana orang malaysia yang memilih mereka.. jadi ia tanggungjawab mereka..

* saudara done.. GDP malaysia 207 billion.. tetapi percapita malaysia 9000?.. jangan unkitkan peperanggan yang merugikan.. kami di malaysia tidak terpikir langsung untuk berperang.. kami tahu kemampuan kami dan kami tahu kekuatan anda.. sekarang bukan 60an lagi..
Anonymous said…
Saya personal pun tidak harap perang terjadi,walaupun Indonesia berada di atas angin bila ada terjadi perang tapi tetap akan byk kerugian nyawa dan material. Tapi semua saudara2ku di malaysia, Sadarkah kalian membela pemerintah kalian yg bersalah, mencoba mencuri suatu perairan yg sudah Indonesia dapatkan dari thn 1957 melalui deklarasi juanda dan di terima piagam PBB pada tahun 1959? Sadarkah bahwa pemerintah terdahulu kalian membuat peta thn 1979 yg di tentang oleh seluruh negara ASEAN, dan mengklaim ambalat thn 2005?
Sadarkah mengapa pemerintah dan press malaysia menutup2i kasus ambalat?
Di Indonesia rakyat, pemerintah,dan press membuka besar kasus ini ,kami tidak takut karena kami benar.
Saya dan anda bertetangga.
Saya menanam pohon jambu dipekarangan saya dan telah banyak berbuah, tiba2 suatu hari anda mencoba mencuri jambu di pekarangan saya dan terpikir oleh anda untuk mengambil sebagian pekarangan saya yg telah tertanam pohon jambu.
Apakah ada landas hukumnya atau ada benarnya,bila tiba2 anda minta mengajak saya ke pengadilan untuk meminta pekarangan saya yg penuh pohon jambu, yg telah saya tanam sejak dulu?
Bila anda terus ngotot minta pekarangan saya dan tidak ada polisi setempat apakah yg harus saya lakukan kepada anda?
Saya hanya membela yg benar dalam kasus ini , walaupun ini adalah kesalahan pemerintah malaysia, tidak benar kita rakyat Indonesia menyalahkan rakyat malaysia yg tidak melakukan ini. Jadi kalaupun rakyat Indonesia marah pun harus ditujukan kpd pemerintah malaysia,yg terpikir utk mencuri blok ambalat.
Jadi jgnlah juga rakyat2 malaysia membela pemerintah anda yg sudah jelas2 bersalah ingin mencuri, dan mencoba mencari kesempatan damai dan bercoba2 berunding utk mengambil perairan Indonesia.
Bagaimana bila suatu hari Indonesia memasuki perairan Malaysia dan menemukan byk ikan,dan kita minta Malaysia untuk berunding utk mengambil perairan tersebut? Yg jelas rakyat malaysia pun tidak mau yg namanya perundingan.
Memang kita harus hidup damai didunia bila ingin tenang, tetapi damai malaysia dalam konteks "mencuri" setelah itu "minta perundingan". Apakah ada benarnya begitu yg namanya damai?
Anonymous said…
saudara done...
anda harus memahami situasi sekarang.. bagi orang malaysia negara anda yang menceroboh.. bagi indonesia pula malaysia yang menceroboh... saya tidak menganggap pemimpin negara saya salah.. saya berbangga mempunyai barisan pemimpin yang memajukan malaysia.. jika lepas rundingan menunjukkan bukti ia milik indonesia saya relakan.. jika ia lebih memihak kepada malaysia saya berharap ia akan dapat diterima orang indonesia... sekali lagi saya nyatakan orang malaysia tidak langsung berniat hendak berperang dengan sesiapa..
*jika indonesia memasuki wilayah malaysia sudah tentu dikenakan tindakan.. ambalat didalam satu kes yang bertindih dimana map malaysia dan map indonesia bertindih...
Anonymous said…
Kepemilikan Malaysia terhadap Pulau Sipadan dan Pulau Ligitan, bukan berarti ‘Negeri Jiran’ itu sebagai pemilik teritorial kelautannya, karena wilayah perairan setempat berada di wilayah Indonesia. Malaysia hanya pemilik pulaunya, dan tidak berhak atas wilayah lautnya.
Dipetik dari : http://www.hariansib.com/rubrik5.htm

Ini apa ceriter nie... jika pulau itu kami (malaysia) sudah memilikinya, maka wilayah lautnya secara automatik akan menjadi wilayah kami.. bagaimana kami mahu mempertahankan wilayah kami jika ada kuasa asing yang ingin mencoroboh dari perairan kami?. adakah anda meletakkan sempadan negara kami (ngam-ngam) betul-betul diatas batas pantai pulau sipadan dan ligitan?. tidak masuk akal..

Belajar dari pengalaman ‘kegagalan’ Indonesia mempertahankan Pulau Sipadan dan Pulau Ligitan tersebut, yang akhirnya kedua pulau itu kini menjadi milik Malaysia, semestinya Indonesia lebih berhati-hati dan cermat dalam berunding di ‘meja diplomasi’ dengan Malaysia untuk menyelesaikan ‘sengketa’ Blok Ambalat.
Dipetik dari: http://www.hariansib.com/rubrik5.htm => **Pulau itu adalah hak milik kami berdasarkan kedudukan yang tersangat hampir dengan Sabah.
http://www.geocities.com/masithlpdsk/my-map.gif

** satu lagi keterangan yang pelik mengenai wilayah pemilikan :
- Saya berikan sedikit pengantar, menurut UNCLOS tsb Malaysia BUKAN
negara kepulauan (archipelagic state) jadi tidak berhak mengklaim
Ambalat masuk wilayahnya. Batas teritorial laut adalah 12 mil,
sedangkan untuk negara kepulauan (spt Indonesia) adl 100 mil, bila
berikut ZEE (Zona Ekonomi Eksklusif) maka menjadi 200 mil.
**saya raser disini ada sedikit kekeliruan bagaimanakah negara pulau boleh menjangkau perairan laut lebih dari negara yang berada ditanah besar. Jika begitu memang patut Malaysia menang untuk Sipadan dan Ligitan kerana Sabah adalah negeri yang berada di kepulauan dan taraf teritorialnya sama dengan negara pulau. Jika pulau itu berada hampir dengan 'Semenanjung' Malaysia maka kemungkinan besar kami akan kalah. Jika benar undang-2 ini diciptakan sedimikian rupa patutlah kita kalah dengan pulau batu putih tempoh hari walaupun kita hampir dengannya 3 kali dari negara singa itu.
Undang-undang UNCLOS ini semacam pelik pulak, tak adil sungguh, apa bezanya negara tanah besar ngan pulau nie. manusia jugak duduk kat tempat tuh. bayangkan 12 batu untuk negara yang berada di tanah besar TAPI untuk negara pulau pulak sejauh 100 batu, itu belum lagi daerah ZZE (Zon ekonomi ekslusifnya). Ntah aper-2 ntah aku pun tak paham. dekat 10 kali ganda jauh pebezaannya, patutlah depa nie menjerit.

Akhir kata saya amat mengalu-alukan jika ada diantara rakyat malaysia yang arif dalam sempadan wilayah menguraikan tentang undang sempadan negara untuk pengembangan pikiran kiter bersama.
Anonymous said…
Kepemilikan Malaysia terhadap Pulau Sipadan dan Pulau Ligitan, bukan berarti ‘Negeri Jiran’ itu sebagai pemilik teritorial kelautannya, karena wilayah perairan setempat berada di wilayah Indonesia. Malaysia hanya pemilik pulaunya, dan tidak berhak atas wilayah lautnya.
Dipetik dari : http://www.hariansib.com/rubrik5.htm

Ini apa ceriter nie... jika pulau itu kami (malaysia) sudah memilikinya, maka wilayah lautnya secara automatik akan menjadi wilayah kami.. bagaimana kami mahu mempertahankan wilayah kami jika ada kuasa asing yang ingin mencoroboh dari perairan kami?. adakah anda meletakkan sempadan negara kami (ngam-ngam) betul-betul diatas batas pantai pulau sipadan dan ligitan?. tidak masuk akal..

Belajar dari pengalaman ‘kegagalan’ Indonesia mempertahankan Pulau Sipadan dan Pulau Ligitan tersebut, yang akhirnya kedua pulau itu kini menjadi milik Malaysia, semestinya Indonesia lebih berhati-hati dan cermat dalam berunding di ‘meja diplomasi’ dengan Malaysia untuk menyelesaikan ‘sengketa’ Blok Ambalat.
Dipetik dari: http://www.hariansib.com/rubrik5.htm => **Pulau itu adalah hak milik kami berdasarkan kedudukan yang tersangat hampir dengan Sabah.
http://www.geocities.com/masithlpdsk/my-map.gif

** satu lagi keterangan yang pelik mengenai wilayah pemilikan :
- Saya berikan sedikit pengantar, menurut UNCLOS tsb Malaysia BUKAN
negara kepulauan (archipelagic state) jadi tidak berhak mengklaim
Ambalat masuk wilayahnya. Batas teritorial laut adalah 12 mil,
sedangkan untuk negara kepulauan (spt Indonesia) adl 100 mil, bila
berikut ZEE (Zona Ekonomi Eksklusif) maka menjadi 200 mil.
**saya raser disini ada sedikit kekeliruan bagaimanakah negara pulau boleh menjangkau perairan laut lebih dari negara yang berada ditanah besar. Jika begitu memang patut Malaysia menang untuk Sipadan dan Ligitan kerana Sabah adalah negeri yang berada di kepulauan dan taraf teritorialnya sama dengan negara pulau. Jika pulau itu berada hampir dengan 'Semenanjung' Malaysia maka kemungkinan besar kami akan kalah. Jika benar undang-2 ini diciptakan sedimikian rupa patutlah kita kalah dengan pulau batu putih tempoh hari walaupun kita hampir dengannya 3 kali dari negara singa itu.
Undang-undang UNCLOS ini semacam pelik pulak, tak adil sungguh, apa bezanya negara tanah besar ngan pulau nie. manusia jugak duduk kat tempat tuh. bayangkan 12 batu untuk negara yang berada di tanah besar TAPI untuk negara pulau pulak sejauh 100 batu, itu belum lagi daerah ZZE (Zon ekonomi ekslusifnya). Ntah aper-2 ntah aku pun tak paham. dekat 10 kali ganda jauh pebezaannya, patutlah depa nie menjerit.

Akhir kata saya amat mengalu-alukan jika ada diantara rakyat malaysia yang arif dalam sempadan wilayah menguraikan tentang undang sempadan negara untuk pengembangan pikiran kiter bersama.
Ary said…
Siapa si yang memulai ini semua bikin kita resah saja, knapa malaysia klaim sepihak ambalat? merasa negeri udah maju? anggap remeh Indonesia dengan menginjak2 kedaulatan kita, kita lihat patok perbatasan di kalimantan konon sudah bergeser 20km mencaplok batas negara kita hmmm bener2 serakah. tangkap tuh warga kamu, Si Azhari yg bunuhin orang indonesia make BOM. hati kita menjerit belom lagi TKI yg di cambuk kayak binatang. Soal TKI, Malaysia butuh Tenaga kerja Kuli, karena penduduknya pada males ngerjain pekerjaan kasar sementara masy Indoneisa butuh pekerjaan, bukankah itu sudah hubungan yg mutual pekerja kita juga ikut bangun negeri malay petronas building juga tuh dibangga2in. ok kalo gitu TKI balik ajah jangan kerja di negeri jiran, masih banyak pekerjaan dinegara lain. yang butuh ketlatenan dan keuletan pekerja indonesia. Maaf saya berkomentar begini ini semua karena bentuk keprihatinan saya atas penghinaan Malaysia
Anonymous said…
Sebenarnya yg di ingin di rebutkan malaysia ini hanya blok east ambalat.Untuk south & westnya ambalat sudah Indonesia punya.Dan bila keadaan memburuk sampai kepengadilan pun,Indonesia yg lebih berpeluang menang dari malaysia.
1.ZEE mengukur msh dalam 100 km pulau indonesia terdekat sembatik & karang unarang, kalau pihak malaysia mengklaim terdekatnya pulau sipadan ligitan. 2.malaysia belom pernah mengelola east ambalat & baru mengklaim thn 2005,selama ini indonesia yg telah jauh2 hari melakukan research dgn Unocal & Eni,bila asumsinya hakim pengadilan spt sipadan ligitan yaitu "yg telah membangun yg akan dapat", Indonesia akan menang lg ttg ini.
Anonymous said…
Malaysia belom pernah mengelola east ambalat & baru mengklaim thn 2005,selama ini indonesia yg telah jauh2 hari melakukan research dgn Unocal & Eni,bila asumsinya hakim pengadilan spt sipadan ligitan yaitu "yg telah membangun yg akan dapat", Indonesia akan menang lg ttg ini. --> Harus difikirkan bahawa "indonesia yg telah jauh2 hari melakukan research dgn Unocal (syarikat minyak antarabangsa) & Eni" - itu adalah research minyak, kalau pasal duit tak payah cerita, Pemerintah indonesia memang handal jika tujuan untuk mengerok hasil bumi. Jangankan diwalayah indonesia, diperairan orang pun Indonesia amat arif dan bijaksana dalam bidang ini. Yang penting sekarang bukan research yang macam tuh tapi research melestari, mencantikkan dan memeliharanya, kemungkinan besar Malaysia ada harapan untuk menang dalam perebutan wilayah (Blok east) ini memandangkan Malaysia memang handal untuk melestarikan sesuatu wilayah dan daerah. Jika dilihat dari sudut kesihatan, Malaysia mengklaim wilayah tersebut dengan tujuan utamanya adalah untuk menjaga kepulauan Sipadan dan Ligitan. jika nelayan Indonesia dan para rakus rakyatnya yang mendewakan serta mementingkan duit (termasuk membakar bendera Malaysia) untuk tujuan sesuap nasi, Dengan hukuman indonesia yang amat ringan terhadap rakyatnya yang melakukan kerosakkan terhadap alam maka aktiviti menge"bom", dan menggunakan pukat "harimau" oleh para nelayan indonesia akan menjadi-jadi dikawasan itu dan secara tidak langsung akan merosakkan kehidupan laut yang pernah diistiharkan paling cantik didunia itu. ini juga sedikit sebanyak akan memberi kesan sampingan terhadap pulau Sipadan dan Ligitan itu sendiri. Memang benar Malaysia ada rancangan untuk memberikan konsesi minyak pada Shell tapi... penuh dengan syarat serta terperinci akan alam sekelilingnya, itu pasal Unicol dan Eni tidak mahu berurusan dengan Malaysia untuk tujuan carigali kerana Malaysia mempunyai syarat yang ketat untuk memberikan kelulusan dari aktiviti ekonomi seperti itu. maka mereka ini mengkiblatkan Indonesia dengan urusan atau istilah "wang pelincirnya" yang terkenal diseluruh dunia. Yang penting duit, indonesia tidak pernah berfikir untuk melestarikan alam, jauh sekali untuk menjaganya. jangan heran pulau sipadan dan ligitan (sememangnya milik Malaysia) tidak jatuh ditangan mereka. jika tidak entahlah, mungkin nasib dua pulau berkenaan akan bertambah parah. sama parahnya dengan majoriti penduduk indonesia itu sendiri. jika Pulau itu boleh berfikir dan memberikan undian tentang negara manakah pulau itu akan tinggal tidak heran jika pulau itu memilih Malaysia. Bukan kerana kami senang dan hidup rukun tapi takut akan kerakusan org indonesia sendiri merosakkan alamnya demi rupiah. Bayangkan kerosakkan yang bakal diterima blok Ambalat ini jika benar-benar jatuh ke tangan Indonesia. carigali minyak plus nelayan Indonesia ibaratnya seiring dan sejalan merosakkan kawasan laut semaksima mungkin, Sudahlah Acheh menangis masih belum reda maka selepas ini kita akan mendengar pulak Ambalat menangis. tapi tangisan ini tidak akan dihiraukan langsung oleh pihak kerajaan indonesia. banyak kawasan laut yang telah rosak dan dilakukan oleh para nelayan (berpangkat rendah) dan Syarikat carigali (berpangkat tinggi) Indonesia ini, bukan itu sahaja malah kawasan hutan di Kalimantan pun habis gondol dibuatnya. dengar ceriteranya bahawa org Malaysia melakukannya, dimana POLISI indonesia nie, takkan pejam sebelah mata kot, jika benar kenapa tidak ditangkap dan dihukum semaksima mungkin, kami org di Malaysia pun tidak mahu org seperti ini. perosak alam seperti ini memang patut dihukum. mereka ini pentingkan duit. kenapa setelah "selesai projek" pengondolan hutannya baru nak menjerit?. adakah harus menunggu untuk selesai "projek" ini baru diwartakan atau dihebohkan oleh para media anda atau kerana menunggu para peringkat tertinggi indonesia selesai menyimpan "hasil" ditempat yang selamat baru nak memekik sana sini?. Sememangnya anda dipimpin oleh para jeneral (presiden) sebelum ini yang sememangnya berdisiplin tapi sebenarnya mereka (presiden) gagal untuk mendisiplinkan rakyatnya. terima kasih....
Anonymous said…
wah seru ya??
tapi gak apa apa.
emang lebih baik perang kok.
biar berkurang populasi masing2 negara.
jadinya berkurang juga perusak di muka bumi. biar kita bisa kembali ke alam.

dah, maju aja seluruh rakyat indonesia ke malay. kita siap kok. sukarelawan dengan senang hati dan semangat membara.

perang-perang-perang.

siapa takut.

semua rakyat indonesia siap tempur. tak takut maut menghadang.

orang malaysia biasa hidup enak. jadinya pengecut. abis nanto lo dibabat ama orang endonesia.

ayo indonesia. kita habisin malaysia!
Anonymous said…
mana neh malaysia keparat. kita udah siap perang neh.

tenaga kerja kita yang di malay sekalian aja jadi tentara. suruh serbu tuh malay bangsat.

ayo, semangat dong.

ancurin serbu malaysia. maju tak gentar, membela yang benar.
Anonymous said…
you nak buat apa la begaduh terus, macam mana malysia boleh menang askar tentera malaysia kurus-kurus, tak pernah perang.....askar tentara indonesia berlatih perang sejak masa kolonial sehingga merdeka.... !!! Malaysia merdeka, kerana diberi oleh kerajaan kolonial. Elok berhenti sahaja sebelum tewas....ke!!!
Anonymous said…
Bersatu Ganyang Malaysia !!!!! Pertahankan Siti Nurhalizah !!
Anonymous said…
kan elok wang peperangan kamu tu selesaikan masalah tsunami dan gempa bumi negara kamu.......

To be nasty we don't have to go war with you...... ( think of it) Kuasa Tuhan.
Anonymous said…
no way to war... used your money to help you first.
Anonymous said…
Negeri sendri tak terjage nak perang dengan orang, banyaaak cantiik!!

piiiiraahhh mabuk indon bengong mangkuk hayunn!!
Anonymous said…
Assalamualaikum semua.. biar aku perkenalkan diri aku dulu.. Nama aku Zaidi. Dari Malaysia.. Di tempat kerja aku ramai cewek Indonesia yang bekerja... Bahkan di kampung tempat aku tinggal ramai warga indonesia datang untuk mencari rezeki.. Kami bangsa melayu sikitpun tak pernah menghalau warga indonesia dari mencari rezeki disini.. bahkan akan membantu... tapi aku hairan, orang Indonesia selalu memikirkan yang Malaysia tidak akan maju jika tiada orang Indonesia.. lepas tue, bila malaysia suruh pekerja haram ini pulang dan masuk semula secara halal ke malaysia, mereka menghentam kita. Dengan pelbagai cara yang tidak elok. Sehingga kes ambalat ini, mereka membakar bendera kita walaupun kita amat tenang menghadapai masalah ini. Saudaraku di Indonesia... Terus terang aku katakan pada kamu, darah melayu yang ada pada tubuh aku dan bangsaku yang lain, takkan sekalipun mengizinkan Tanah Melayu ini dicemari oleh orang yang buta dan menurut kata hati macam kamu ini.. Takkan melayu hilang didunia... Jika setitis darah melayu ini mengalir, maka akan aku amuk seluruh musuhku biar sama sama jadi abu.. Jika selagi hayat ini dikandung badan, hanya pada Allah jualah aku serahkan segalaNya, . Jangan kau risau dan takut, kerana ajal maut itu hanya ditangan Allah... Rakyat Malaysia semua.. Jangan buat sesuatu yang bodoh seperti mereka.. jangan bakar bendera mereka, jangan hina pemimpin mereka... Biarlah kita selesaikan perkara ini dengan professional.. namun, jika mereka menjual, jangan teragak agak untuk membeli... kerana syahid mempertahankan tanah air..
Allahuakbar.. Allahuakbar... Allahuakbar
Anonymous said…
buat apa gaduh-gaduh.. Banyak perkara boleh selesai melalui meeting. Bumi ni bumi tuhan, bukannya besifat kekal pun. Yang dok tuduh sana, tudh sini ni buat apa. Damai kan lebih baik. Kalau indon nak sangat, ambiklah. Biarkan dia bangunkan industri minyak dia tu. kita cari yang lain. Kita kat Malaysia ni tak kisah pun, kat sana yang kecoh tu. jangan bangkitkan sangat api kemarahan tu. Kita capai kemerdekaan kan dengan perundingan. Besar kepala pun bukan boleh bawak mati. Ingat tuhan banyak-banyak, Insyallah..
Rumpun bangsa kita bukannya jauh sangat, bahasa lebih kurang, agama juga menyembah yang satu, Allah.
Kalau mati, tak bawanya harta yang banyak, tak bawanya ambalat tu..
Kalau perang, yang menang jadi arang, yang kalah jadi abu, nak buat apa. Penonton juga yang bertepuk tangan.... siapa penonton tu?????
Cuba tengok bahasa kawan kita ni.. (hai anak2 gay malaysia , nih isap kontolku dulu baru kau boleh bicara , negara kecil baru jadi aja brani ngelawan Indonesia. Geblek lu childrenfucker moron asshole malaysian. You di tiup ama org Indonesia aja uda binasa tumpas negara malasenya mu , memalukan negara kecil ngelawan negara gede bahhh lawan dulu tuh singapur en thailand u stupid assholle. come suck my dick here all my malaysian!!! then crawl to my foot hahahahaha)

Elok sangat le tu... tu dipanggil bahasa kurang ajar. Tapi tak pelah kalau dah bodoh nak buat cam mane.. Belajarlah beradab.. Kita orang melayu.
Orang melayu itu tinggi ilmunya
orang melayu itu tinggi adabnya
orang melayu itu tinggi agamanya
orang melayu itu tinggi adabnya
Anonymous said…
Zaidi: aku tak kisah pasal ambalat.. Biarlah pihak badan kehakiman dunia menguruskannya.. Kalau disahkan Ambalat itu milik Indonesia, Malaysia sedikitpun tak akan mengingkarinya bahkan akan mengiktiraf kedaulatan pulau itu sebagai milik Indonesia dan kalau Malaysia yang menang, aku harap Indonesia dapat terima... tapi sekarang nie aku rasa rakyat Indonesia telah dibakar oleh api kemarahan yang melampau sehingga bertindak seperti ingin mencari gaduh.. Bila orang kafir lihat kita sebegini... mereka akan tertawa besar.. kawal sedikit kemarahanmu, jangan sewenang wenangnya bertindak melulu... bakar bendera negara orang, maki hamun orang lain.. Aku tak takut untuk berperang namun ada sedikit kesal jika aku terpaksa berperang dengan Saudara seagamaku di Indonesia.. kalaulah Israel yang jadi musuhku, pasti sudah lama aku gembira
Anonymous said…
Tak perlu perang! Sudahlah tue... Renungi Kekuasaan Tuhan....

You want me to be nasty again.... yesterday another earth quake! enough to scare you off..... But again ini signal dari yang maha kuasa..... renungilah kekuasaan Tuhan...
Anonymous said…
saya rasa rakyat malaysia tak perlu buat apa2 lagi..no fat lady singing,no need to dance..bagi saya kita tak perlu cakap perkara yang bukan2 pada org indon nie...tindakan dan percakapan mereka sudah cukup menggambarkan mereka ini jenis orang yang macam mana..tak perlu maki mereka, tak perlu provoke mereka,bkar bendera mereka,buang karan jer..kita sebagai rakyat malaysia sepatutnya merasa sedih terhadap orang2 yang macam nie...apa dpt selepas terjerit2 sana sini??apa dapat lepas bakar bendera???dapat nasi ker??dapat duit ker???sedih kawan melihatnyer...

tapi kalau mereka sudah berikrar sanggup mati untuk 'mempertahankan wilayah mereka'..saya sanggup tolong tunaikan hajat mereka....Gempur Wira!!!

peace beb..:-)
Anonymous said…
Salam sahabatku dari Malaysia. Kalau rasanya nak gaduh sangat pasal ambalat tuh baik bagilah kat indon lagi senang. yang penting janganlah kiter berperang pasal mender tuh. pasal setitik minyak tuh baik bagi kat indon, depa nie dari dulu tamak pasal wilayah nie, jangankan ambalat Malaysia nie pun boleh mereka nak cakap depa punya jugak. Ganyang Malaysia pertama tuh pun disebabkan mereka tak dapat nak ambik malaysia masuk dalam wilayah mereka. tuh pasal adanya ganyang malaysia yang diwawarkan oleh Soekarno tuh. ini di sebabkan oleh kekecewaan yang amat sangat oleh soekarno pada waktu itu yang mana rata-rata org melayu (datuk nenek moyang kiter) tak menerima negara indonesia menjadi sebahagian dari wilayah mereka. kalau tak ntah aper nak jadi ngan kiter agaknyer samerlah ruper kiter ngan aceh atau irian jaya. lagi satu pasal perang nie, kalau jadi yer (mudah-mudahan tidak akan berlaku) tahu tak siapa yang paling happy sekali kat negara nie. JAWAPANNYA adalah org indon yang bekerja kat negara nie. KENAPA? pasalnya dah tentu kerajaan kita akan menawarkan penduduk tetap atau ic biru pada mereka yang akan berperang menentang negara mereka sendiri. aku raser mereka nie takkan nak sokong indon lagi. kan menyusahkan diri namernyer tuh... dahlah terseksa dinegara sendiri dah tuh pulak nak tolong lagi. yang datang bekerja kat sini akan menyerang balik indon. bagi jer depa tuh duit, tanah dan kerakyatan sampai ke titisan darah terakhir mereka akan pertahankan malaysia nie (money can make human change to everything). buat aper mereka nak menyokong negara yang membuatkan mereka berlapar? lebih baik tinggal kat sini apatah lagi dioffer kerakyatan kat malaysia nie, lagi laju depa berjuang. aku dah tanya org indon yang berkerja kat sini, rata-rata mereka akan menyokong malaysia kalau diberi offer kerakyatan. tak payah bagi duit, mereka nie bangsa rajin bekerja, duit senang cari tapi kerakyatan memang susah. so.. kalau jadi perang dan kerajaan malaysia bagi rewards, dengan senang hati mereka akan mempertahankan malaysia nie. Apatah lagi org Acheh siap dengan penuh jiwa raga dan penuh semangat lagi. belum apa-apa mereka dah siap bawak rencong hheehehehe. dulu saya ada baca mengatakan satu blog lain yang mengatakan bahawa seluruh rakyat indon yang seramai 250 juta org akan berjuang mempertahankan indon tapi mereka silap, aku raser bukan 250 juta org indon tapi org dipulau jawa SAHAJA. kat pulau lain tuh berat sikit sebab mereka nie dah lama bengang kat indon nie, apatah lagi GAM, Irian Jaya Front dan tah apa-apa lagi yang akan bersiap sedia menentang TNI nie jika mereka menyerang Malaysia. mereka nie mesti ingat kalau jadi perang, indonesia akan menerima beberapa tentangan dalam negara mereka sendiri. yang akan susah adalah diri mereka sendiri tiada lain dan tiada bukan. wassalam
Anonymous said…
orang indon semuanya hebat hebat belaka, pandai-pandai semuanya bahkan orang buta di indonesia pun orang yang paling pandai di dunia..masakan tidak itu gus dur orang buta bisa jadi presiden kepada manusia berjumlah 250 juta..bisa habiskan uang sebanyak US$26.7 juta untuk jalan2 makan angin di seluruh dunia...orang malaysia bodoh-bodoh semuanya tetapi hairan ya kenapa negara yang punyai semua orang bodoh seperti malaysia punyai negara yang 50 tahun ke hadapan dgn malaysia ya..di malaysia kanak-kanak di taman asuhan/kidergarten pun udah diajari komputer...mungkin kerana pemimpinnya bodoh tidak seperti di indon di mana rakyat selalu dicengkam oleh pemerintah yang pandai tetapi rakyatnya pandai begitu begitu juga..
Anonymous said…
Dear Malaysia,
Bencana adalah Kehendak Allah memuliakan makhluknya, Tsunami di Aceh juga merupakan tanda kebesaran dari ALLAH SWT, tanda tanda itu terlihat nyata bagi kaum yang mau memikirkannya.

Jangan bawa Bencana Tsunami di Aceh Untuk memojokkan negara kami, Karena Tsunami merupakan satu tanda Kebesaran ALLAH SWT. tanda bagi semua umat manusia baik di indonesia dan di malaysia. mati hanyalah soal waktu, kita semua juga akan mati.

Mungkin Allah sangat sayang kepada negara kami. Allah menununjukkan kuasanya di tanah air kami. Peringatan ini sebagai tanda bagi kami agar kami lebih tafakur kepadaNYA, agar kami lebih berpikir atas apa yg kami perbuat terhadap tanah dan air kami. Atas kesalahan kami, atas dosa kami terhadap sesama kami,dosa kami terhadap alam kami. sebuah peringatan agar kami tidak diperbudak dengan ketamakan dan keserakahan urusan keduniawian. Agar kami lebih bersahabat dengan sesama, terlebih dengan warga negara tetangga kami. Karena ketamakan dan keserakahan akan menghancurkan kita semua.

Dan Allah akan terus menguji kesabaran dan kerendahan hati kami, dengan bencana yang akan terus silih berganti.

Atas kuasa ALLAH, tiba saatnya nanti, semuanya akan berganti, tiba saatnya negara kami menjadi negara yang lebih terhormat, Indonesia akan menjadi negara yang besar, bermartabat dan bersahabat.

Ya Allah Tunjukkan kepada mereka jalan yg benar, Jalan yang lurus jalan yang engkau Ridhoi, dan bukan jalannya orang2 yang tamak serakah dan berpikiran sempit mengartikan kebesaranmu apalagi merebut sejengkal tanah kami. Maha Pengampun Allah, ampunilah dosa2 mereka yang tak mengerti...

To Dr Azhari: Bertaubatlah, jangan lagi memkikkan kesucian Asma ALLAH untuk membuat kerusakan dimuka bumi, Sesungguhnya Maha Suci ALLAH. jangan lagi menjadi bagian dari bencana dinegeri kami....
;(
Anonymous said…
Kita Malaysia dan Indonesia dari satu rumpun yang sama. Buat apa nak bergaduh? Kita cuba selesaikan semua masalah dengan cara diplomasi. Tidak perlu hendak menunjuk-nunjuk siapa yang kuat.
Anonymous said…
sebenar nya bagi saya perasaan cemburu dan iri hati dari masyarakat indonesia kepada rakyat malaysia kian menebal..lihat saja bagimana react mereka bila rakyat malaysia memnggil mereka INDON mereka melenting seperti ulat yang kena api... konon nya bangsa mereka telah di di pndang rendah tapi bila warga australia atau singapore memnanggil mereka indon worker mereka meresai terlalu di hargai...seperkara lagi mereka juga suka menyebut bahawa rakyat malaysia ni sebagai pemalas dan yang rajin itu hanya rakyat indonesia...itu sebabnya mereka memenggil malaysia =malasyia mereka sering menungkit kalau tidak TKI malaysia takan maju.soal dengan nama MALASYIA orang yang menyebut ini taraf pemikirannya taraf dubur....apakah kerajaan malaysia bagi perkerjaan buruh itu kepada rakyat malaysia dan kemudian kerja kerja seperti guru polis tentera staff jabataan kerajaan diberi kepada TKI baru mereka boleh menyebut MALAYSIA?
kalau benar mereka tu warga yang rajin kenapa negara mereka tidak maju seperti jepang? soal hacker apa yang mereka bangga kan sangat itu cuman hack saja boleh di...perbaiki hack ini bukan mereka create BUG atau pun VIRUS yang boleh musnah kan file!!! mereka ingat hack web tersebut bereti web itu hancur...betul2 cara mereka berfikir taraf pentium 1... mereka tidak tahukan siapa yang mencoroboh pengkalan data M16 di UK?? tahun 1999 dan 2001?? di malaysia kami bukan baru mengenali komputer itu minggu yang lalu...1987 saja 70% keluarga di malaysia mempunyai PC kalau di indon jangan bilang 7%?.. selain daripada lihat saja undang2 malaysia yang menjatuhkan hukuman rotan (cambuk)3 tahun yang lalu bukan main lagi rakyat indon sampai terkeluar biji mata mereka kerana terlalu marahh kan undang undang tersebut...padahal singapura sudah 10tahun melaksana kan hukuman tersebut.. tidak pun ada bantahan dari pihak RI...kalau malaysia tidak tau buat UU biar kami ajarin kata pemimpin mereka..cuba lihat sidang basyir.. kerena amerika tidak puas hati keputusan sidang yang pertama terpaksa di sidangkan lagi.. barulah dia di dapati bersalah??? ini negara yang mau ajarin UU sama malaysia??? sekarang siapa yang BUDAK INGGRIS indonesia atau malaysia... bangun donK! mengenai isu ambalat berangkali kedudukan ambalat yang sebenarnya pun mereka tidak tahu?? malah ada yang menyebut ambalat itu pulau??? mengenai isu ambalat biar ketua kerajaan malaysia yang indonesia uruskan..tidak perlu lah kita menyalak macam anjing atau main bakar2 bendera... cuman negara yang lemah dan iri hati saja yang bertindak begitu!!!pemulangan TKI bukan lah satu penghalauan tapi kerajaan malaysia berharap mereka dapat kembbali sebagai TKI yang sah..tapi sekarang TKI mau kembali ke malaysia mereka menghadapi kesukaran kerana mereka terpaksa membayar uang pelicin kira RP4.5
juta..bangunlah perangi lah dulu masalah KORUP di indonesia..isu isu yang berlaku di mana mana seperti penyeksaan pembantu rumah bukan hanya berlaku di malaysia malah di indonesia sendiri pun berlaku.. jangan terlalu terpengaruh dengan pers kamu tuu
Anonymous said…
saling merusak situs hanya akan membuat keadaan lebih buruk, lebih baik semuanya di selesaikan melalui jalan perundingan

jadilah kalian penebar virus perdamaian
ambalat belong to indonesia
hidup indonesia !!!!!!!
Anonymous said…
apa yang hendak dikesalkan kalau kita berperang sebab itu sudah kehendak kamu dan kami disini sedia menunggu kamu - kurang ajar kamu hanya boleh diajar dengan senjata - biadap kamu hanya boleh diajar dengan darah saudara kamu - kamu tolol mahu darah sebab hati kamu sudah mati - kami tidak akan gunakan senjata untuk berdepan dengan kamu tetapi kami bawakan air untuk Acheh kami juga sudah bersedia untuk memujuk anaknya krakatau dan si tangkuban perahu.
Anonymous said…
Eh... Bro jangan timbulkan isu bencana alam... tak baik. Tak baik sesama umat mendoakan sesama umat untuk kena bala dan azab dari tuhan....

Biarlah pihak atasan kita yang berbincang menyelesaikan masalah ini.

Aku ni ada ramai kenalan di Indonesia.... Semoga mereka selamat dari malapetaka.
Anonymous said…
Ayuh kita doakan mereka selamat... Sedekahkan AL-Fatihah kepada yang telah pergi.

Aku tak nak kerana harta dunia ni direbut2 dan berperang.... jalan penyelesaian secara berbincang kan elok....

Bak kata Saudara Budi kita." Damai itu Indah".
Anonymous said…
Malaysia + Indonesia = HEBAT.
Kalau kita bersatu, kan lagi elok..
Saya sebenarnya hendak sangat melawat Indonesia.. tapi sekarang jadi risau, kerana fikirkan rakyat Indonesia akan menggangu kami sekeluarga bila diketahui kami dari Malaysia. Sebenarnya kita sama agama..(ISLAM). Kita berasal juga dari satu rumpun yang sama. Seni pertahanan diri kita jua sama (silat). Makanan kita juga sama..Apa nak gaduh gaduh.. Saya kagum dengan eliey aiboy. Pemain bolasepak Indonesia. Lariannya pantas dan permainannya juga hebat. Ramai juga rakyat malaysia minat pada sheila on 7 dan peterpan. Rakyat Indon pulak minit salem iklim, exist dan siti Nurhaliza. So, mari kita bersatu.. Kalau Australia serang Indonesia, malaysia bantu Indonesia.. dan kalau Malaysia yang kena serang, Indonesia bantu Malaysia pulaklah. Brulah semua orang kagum dengan bangsa Melayu beragama Islam. Allahuakbar
Anonymous said…
Sorry for being anonymous..

I wonder when US of A's gonna jump into this matter..

So far they're very sensitive when Moslems fight.. *grin*
Anonymous said…
tempat nie dah beratlah mari masuk ke laman blog yang baru....

http://ambalat2meyshia.blogspot.com/2005/03/ganyang-malaysia-boleh-ker.html
Anonymous said…
Untuk Masaalah Pendatang asing tanpa izin sila lawati :

http://dirghayu-malaysia.blogspot.com/2005/04/pendatang-dan-pekerja-asing-tanpa-izin.html
Anonymous said…
Untuk sesama rekan-rekan di Indonesia, jangan hanya memaki. Mari kita juga bercermin, introspeksi, apakah memang selama ini kita juga sudah memperhatikan dan membangun daerah-daerah spt Ambalat. Biasanya yg di-"makmurkan" hanyalah kota2 besar, terutama Jakarta. Itupun kesejahteraan hanya untuk segelintir orang. Pendidikan dan pembelajaran yg memadai utk rakyat banyak tidak didahulukan. Kalau bangsa kita pintar, nggak perlu ribut2 spt ini, apalagi sampai perang segala. Kita bisa olah sendiri SDA kita, nggak perlu sewa tenaga asing. Lapangan kerja juga akan tersedia shg tdk perlu "expor" TKI yg srg jadi bulan2-an dan dicemooh di negara orang. Pintar saja juga nggak cukup, perlu moral dan mental yg baik. Ajaran2 agama dan spiritual jangan cuma jadi semboyan aja. Kalau kita pintar dan juga bijak, bangsa2 lain juga akan menaruh hormat kpd kita. Mari kira perbaiki diri kita dahulu. Mari kita bangun bangsa kita.
Anonymous said…
Saya adalah rakyat Malaysia Saya telah membaca ulasan dari beberapa orang Indonesia danjuga Malaysia.Dari apa yang saya baca saya dapati kemarahan di pihak rakyat Indonesia disebabkan oleh beberapa perkara seperti masalah TKI, Pulau Sipadan dan Ligitan< Azahari , dan terakhir sekali Ambalat. Saya tidak ingin mengulas kerana terlalu banyak sudah diperkatakan mengenai perkara diatas. Bagaimanapun saya ingin mengingatkan supaya kita semua hendaklah banyak bersabar dan jangan mengikut emosi. Jauhkan diri dari menghina dan merendahkan baik Malaysia mahupun Indonesia. Kita janganlah menghina negara orang jika kita tidak suka negara kita dihina. Berbahaslah tetapi guna bahasa yang sopan. SayAgembirakerana saya dapati ada pihak di Malaysia dan Indonesia yang mahu bertukar-tukar pandangan secara ilmiah dan positif. Elakkan dari menggunakan kata-kata negatif. Tidak salah bertukar pandangan tetapi jangan sebut perang . Buat rakyat Indonesia saya mengambil peluang ini untuk mengucapkan simpati kerana ditimpa bencana di Acheh dan gempa di NIAs.Harap anda semua tabah. Secara ikhlas, saya juga berdoa supaya satu hari nanti ada kedamaian di Acheh. Sudah terlalu lama pertikaian GAM- Kerajaan Indonesia berlaku. Moga-moga tercapailah kedamaian dem untuk rakyyat jelata.
Anonymous said…
Walau apa pun pertikaian ambalat harus cepat diselesaikan. Jika tidak boleh dan Indonesia masih berdegil dan tidak berpuas hati barulah kita bawa masaalah ini ke mahkamah antarabangsa. Saya hairan kenapa Indonesia takut untuk membawa perkara nie ke mahkamah antarabangsa. Banyak berita indonesia yang saya baca di web mengenai perkara ini. Kenapa harus takut?. Kenapa majoriti orang besar dan parlimen Indonesia memilih perang? Wahai Indonesia janganlah kamu takut jika ambalat itu kamu punya kamu akan memenanginya. Jika satu perkara tidak boleh diselesaikan diantara jiran kamu dan kamu sendiri, maka perkara ini boleh dibawa ke penghulu untuk diselesaikan. Hanya orang yang bersalah sahaja yang tidak mahu berjumpa dengannya bukankan ia begitu. Janganlah kita bersifat seperti binatang yang hanya tahu bergaduh jika kita tidak berpuas hati untuk merebut sesuatu sehingga boleh berbunuh sesama sendiri disebabkan perkara yang tidak dapat kita gapai. Lihatlah peta kedudukan ambalat atau Blok XYZ yang sangat hampir dengan Malaysia. Janganlah kamu menafikannya kerana itu perkara yang tidak baik. Mahkamah antarabangsa amat adil. Jika itu wilayah kamu maka ambillah kami orang Malaysia amat berpuas hati. Walaupun ia amat bahaya bagi kami kerana kedudukan wilayah Ambalat yang sememangnya hampir dari negara kami telah menjadi milik orang lain. klaim ambalat atas dasar keselamatan dan kedudukannya. Cuba anda lihat di Peta yang terdapat di Web. Kedudukan wilayah itu memang hampir dengan Malaysia. Janganlah orang Indonesia asal main "rasa" ajer. tak baik.... Trauma perasaan rakyat indonesia terhadap kekalahan Ligitan dan Ambalat tempoh hari bukannya sebab apa. Sebabnya Wilayah itu memang masuk dalam wilayah Malaysia tapi orang Indonesia "perasan" sendiri mengatakan wilayah itu milik kalian. Sebenarnya kalian silap. Pulau Sipadan dan Ligitan adalah sememangnya milik Malaysia baik dari segi sejarah sejak zaman Inggeris lagi tapi sejarah dari sumber kalian memutar balikkan cerita dan sejarah sebenar. sejarah sebenarnya ada disimpan di pusat arkib antarabangsa dan Malaysia sendiri yang tidak akan mengambil hak wilayah org lain sewenang-wenangnya
Anonymous said…
mas budi, saya inin minta tolong apakah saya bisa mendapatkan bahan2 tentang sengketa ambalat ini? saya perlu sekali untuk skripsi saya. terima kasih sebelumnya.
Anonymous said…
perang, perang, perang sudahlah pergi balik tidur....Dua-dua negara islam sama bodoh macam iran-iraq yang akhirnya dua-dua kalah dan US juga menang.
Anonymous said…
sujud la.. ingat pada yg esa..
Anonymous said…
SUDAHLAH.......SAYA JUGA SEORANG HACKER! SESAMA ISLAM USAH LAH BERGADUH...DARIPADA HACK WEB SESAMA ISLAM LEBIH BAIK HACK AS PUNYA WEB TAK PUN WEB LUCAH HEHER...SEDARLAH WAHAI UMAT ISLAM KITA BERSAUDARA!!
Anonymous said…
HEHE APER KATA KITA GABUNGKAN SELURUH HACKER INDONESIA DAN MALAYSIA KITA HACK AS HEHE.. 1000 HACKER CUKUP MEMUSNAHKAN SISTEM PERTAHANAN AS!!!
Anonymous said…
hmm.... bgmn ya...
kerja cari duit aja susah...
malah pusing2 kasi komen tentang pulau....
klo memang duit udh byk bs beli pulau boleh la..

klo masalah hacker2 tu.. ya suka2 dialah.. mo ngomong apa jg di sini, tapi klo dia mo nyerang ya suka2 dia..

saran saya, "emang gw pikirin" mending mikir diri sendiri dari pada susah2 mikir yg aneh2...
asal lu gak ganggu gw aja.....
Anonymous said…
fuck u all Indonesia .Ur country is bankcruptcy country.YOur are not independence country you are been inventioned by IMF so forget about war with us Malaysia.Better you use the money for pay your loan and get freedom understand.Yes you all have moore ships then us but old ship from the collepsed east germany suitable for fishing only understand.
Anonymous said…
U know to all Indonesian the cheaper prostitutes in Malaysia now is Indonesia girl.APa pak mau RM 350.00 satu malam pak.So very cheap.So forget to fuck our lady actually reverse we fuck your lady easily just RM 50.00 alSo can get more worst RM 30.00.
and who said you are brother to us.Forgetlah...nothing good at your side.Don't look backward look forward.Ash hole Indonesia
Anonymous said…
Nampaknya orang indon takutkan kedamaian, tidak seperti Malaysia yang memiliki "AMAN" dan sering menjalankan kempen keamanan.

Kenapa indon takutkan kedamaian? Kerana, apabila damai kita perlu maju sedangkan indon tidak mampu melakukannya.

Rakyat indon ramai, tapi siapa yang takut dengan indon? Amerika? Singapore? Ha Ha Ha

Sedarlah wahai indon. Jangan biarkan Aceh memusnahkan mu. Kamu perlu maju sebagaimana Singapore, yang sangat kecil tetapi hebat dan digeruni.
Anonymous said…
hack cracker sama aja yang penting gue hacker white hat man do not hack and crack coz it to take a lot time hargai waktumu mending lu buat tutorial ato software dont be a loser sucker!!!
semuanya manusia itu jelek tapi yang penting people goverment dont make indonesian people to war for your opinion fucker goverment idiot......
salam HIJACKER
Anonymous said…
haiyah i`m hacker white hat war... dont try this at my country viva indonesian peopple goverment people go to h33LL i dont like your my goverment (indonesia) and i dont like your goverment (malaysia) why mlysia goverment want stolen my land???ask your goverment bgsat ancuk m4t4mu g4t3l
salam hijacker-malang-jawatimur
Anonymous said…
sudahlah indon tni bukannya kuat sangat yang dibagkan dengan tentera yang ramai tetapi peralatan yang digunakan sudah uzur

malaysia mempunyai peralatan yang moden sehingga baru ini malaysia ditawarkan dengan jet mrca FA 18 E/F HORNET BLOCK11 yang tidak pernah digunakan oleh mana-mana negara di dunia jet ini ditingkat upaya daripada versi pertama dengan mempunyai misil dan radar yang lebih maju dan terkini .

ini menunjukkan malaysia diberi kepercayaan oleh AS untuk menggunakan pesawat canggih ini. sedangkan indonesia hanya berbangga dengan pesawat F 16 type A dan B .pesawat ini adalah pesawat lama malah tidak setanding dengan MIG 29N milik malaysia
maka indonesia haruslah akur dan tidak menganggap malaysia kecil dan lemah.....................
Anonymous said…
janganlah kamu berbanggan dengan rakyat yang ramai tetapi tidak berguna langsung
komando kamu ntah apa nama ntah "katak"hanya berbangga dengan jumlah komando yang ramai tetapi tidak mempunyai ciri-ciri malah senjata yang digunakan adalah jenis lama

jika dibandingkn dengan malaysia ,mempunyai GGK,PASKAU,PASKAL yang terlatih dan menerima latihan diseluruh dunia

contohnya pasukan khas malaysia diberi kepercayaan untuk melatih pasukan khas FIJI
perkara ini tidak didedahkan kepada umum
sementara itu PASKAU memiliki kebolehan menyusup jauh kedalam kawasan musuh untuk melakukan sabotaj dengan dilengkapi senjata canggih seperti M4A3 yang dilengkapi dengan alat pandang malam generasi ke3
PASKAU juga dibekalkan dengan alat lazer yang membolehkan anggota PASKAU menembak lazer ke arah sasaran daripada jauh sebelum pesawat F18 mengugurkan misil tepat ke arah sasaran tanpa perlu anggota menyusup masuk ke dalam jauh kekawasan musuh

GGK yang menjalani latihan dari pelbagai negara termasuk pakistan dan british mampu melakukan kejutan kepada pasukan TNI

banyak rakyat tidak nererti sebuah negara itu kuat contohnya israel walaupun negaranya kecil dan dikelilingi dengan negara arab,israel tetap mampu melawan kesemua negara arab tersebut


jadi indonesia haruslah berwaspada dengan malaysia .indonesia tidak haruslah berbangga dengan memiliki pesawat yang banyak tetapi semuanya seperti sampah

malaysia mempunya pelbagai jenis pesawat seperti su30mkm yang akan sampai tidak lama lagi dan FA18E/F SUPER HORNET BLOCK11 yang dalam perbincanga .jika malaysia memiliki pesawat ini malaysia mampu menandingi pesawat F16 type
C/D milik singapura .yang pasti malaysia akan memilikinya hanyan masa yang akan menentukan

TLDM juga akan dilengkapi dengan kapal NGPV sebanyak 6 buah dan seterusnya akan dismbung untuk menadikan sebanyak 27 buah
kapal ini memili sifat seperti sebuah kapal korvet
kapal ini dibina oleh malaysia sendiri

ini hanyalah sedikit bingkisan kekuatan malaysia.........................
Anonymous said…
Damai itu indah... thats all we want and need.
aRai said…
Semestinya sebelum melakukan aksi yang berdampak negatif, kita bisa melakukan langkah-langkah positif seperti melakukan dialog (melalui email, mailing list, bulletin board, blog, dan media elektronik lainnya).
<<<<< huakakakkakakakakka .... apa bakalan digubris gitu?
Anonymous said…
Perang itu indah!
Anonymous said…
Perkenalkan, nama saya Aryo. Bapak saya org Solo, ibu saya Bugis, saya org Indonesia. Sebagain orang Indonesia, saya sangat malu dan marah, akibat seberapa orang Indon yang membakar bendera Malaysia dalam suatu aksi Demonstrasi. Bagi orang-orang yang telah melakukan hal tersebut harap sadar bahwa membakar bendera malaysia tidak akan membuat mereka takut terhadap kita, atau meminta maaf dan menyelesaikan perundingan dan bilang bahwa Ambalat Timur milik Indonesia. Mewakili rakyat Indonesia, saya ingin meminta maaf atas pembakaran bendera Malaysia oleh sebagaian rakyat Indonesia. Saya lihat, ada beberapa orang Indonesia yang post comment mengunakan bahasa-bahasa yang tidak enak didengar, dan ada juga yang mengunakan bahasa Ingrris, tapi grammar nya pun tidak benar, mending kita berjenti berdemo dan lebih giat belajara di sekolah lah, biar kita tidak malu ditertawakan orang asing, yang bukan indo akibat English beberapa orang yang tak berarti akibat bad grammar. Kita berdemo pun tak akan merubah apa pun, tak akan membantu pemerintah kita dalam perundingan. Malah kita akan dibahas oleh pejabat Malaysia dalam perundingan akibat sifat sifat kita yang seperti binatang, membakar bendera malaysia, tawuran, teriak-teriak ganyang malaysia. Saya berkata seperti ini, bukan bermaksud untun menjelek'kan rakyat Indonesia, tapi saya ingin menyadarkan rakyat kita semua bahwa sifat kita seperti ini, atau nertindak seperti ini, membakar bendera, teriak-teriak tak akan membuat negara lain Menghormati kita, malah akan jijik melihat kita. Kamu beberapa orang Indo bilang kamu orang melayu yang beragama Islam, dan orang beradap, rapi tindakan kita tidak seperti orang beragama, malah seperti binatang. Jadi kesimpulan saya adalah, mohon sadar atas sifat kita yang sangat negatif terhadap malaysia, mari kita rikun, dan besifat yang berwibawa seperti orang yang beragama, dan seperti orang tua lah, sudah tua tak malu. Saya ini masih umur 15, sudah bisa sadar bahwa ini Very Wrong, kalian yang sudah lebih tua harusnya mengajarkan kepada yang lebih muda untuk bersifat sopan santun, berwibawa, dan berkepala dingin biarpun terhadap Musuh kita. Malaysia - Indonesia = Mempunyai ras yang sama yaitu melayu, makanannya sama, Budaya nya sama, jadi kita adalah saudara lah, mengapa kita ribut-ribut berantem, jika kita bisa rukun dan bersatu, dan saling membackup sesama. Serahkan masalah ini kepada pemerintah masing masing negara, terima hasil apa pun yang terjadi setelah perundingan, jika Mahkamah International bilang Ambalat Timur milik Malaysia, kita pasrah saja dan terima dengan hati yang besar, dan kita harusa sadar bahwa ini yang kedua kalinya terjadi, maka Departmen Dalam Negeri Indonesia harus bekerja labih keras, dan mulai membuat garis garis batas laut yang memang milik kita, agar hal ini tidak terjadi lagi on the future. Terima Kasih.
Anonymous said…
malaysia boleh bangga dengan teknologinya tapi pa ida masih inget ketika indonesia merdeka dari belanda pa yang idmiliki oleh indonesia saat itu tak da senjata sedikit pun tapi kami pnya semangat dan keinginan untuk merdeka
dan satu hal yang musti diinget oleh malaysia kalo kemerdekaan kamu bukanlah sebuah pemberian dari siapapun
tapi di rebut dengan darah dan sekarang ini kami siap berkorban darah dan jiwa ntuk bangsa kami bangsa indonesia
Anonymous said…
fuck for all, nice bud for you
Anonymous said…
nice article
Anonymous said…
Sejarah Malaysia sebagai Negara yang berdaulat banyak kisah nya. Malaysia yang dahulunya dikenali sbg Tanah Melayu ,seterusnya Malaya dan seterusnya Malaysia adalah satu sejarah bangsa Melayu memenuhi setiap zaman. Bukan tertakluk pada zaman kolonial British sahaja.

Dari Belanda ,Portugis ,British Japang, British kembali akhirnya MERDEKA!!MERDEKA!!MERDEKA
akhir nya Malaysia(tiada bentuk unsur penjajahan)

Jika anda (indon) bangga dengan sejarah berdarah menghalau Belanda.Tanah Melayu ada sejarah bersama dengan pihak Belanda.
Tidak ada pada Indon yang punya pelbagai negara yang menjajah negara anda..pernah merasa dijajah sama British???..

Malaysia tidak kurang sejarah berdarah dengan komunis.Dari 1947 Hingga letakan senjata pada tahun 90-an berakhir tentangan pada kerajaan Malaysia.

Siapa kata kami tak pernah menentang penjajah dengan darah bangsa kami yang jatuh selama hampir 400 lebih tahun ...Antara mereka Dato Maharjalela,Dato Bahaman,Mat Kilau,Abd Rahman Limbong,mereka adalah pahlawan dimata bagsa kami malah ramai lagi yang tak disebutkan disini .Bukan itu sahaja mereka juga kebanyakkan adalah tokoh ulama` Islam tersohor yang menentang bukan kerana bangsa asasnya malah Agama Islam kami perlu dibela terlebih dahulu.

Kami bangsa Melayu ..boleh diusik atas nama bangsa kami tapi agamaku jgn kau permainkan kesucian agama kami.Atas nama agama..iya darah yang dibayar..

Kini..tiba masanya kita mengejar teknologi disamping tidak tinggal ilmu untuk bekalan akhirat.

Islam tak kan hilang didunia.
Walau kami negara kecil,kami buat untuk muslimin muslimah didunia tanpa mengira kulit atau bahasa.

Akhir kata..saya masih ingat kata-kata guru ku ...keamanan kami ,Kemajuan kami Rakyat Malaysia adalah doa orang yang lebih dahulu dari kami.
Al-Fatihah buat mereka tokoh perjuangan Bangsa Melayu.
Pinjam kata-kata Hang Tuah`Takkan Melayu Hilang Didunia`.

Melayu=Malay + Asia =Malaysia
Anonymous said…
Kalau kita lihat posting2 orang2 malaysia,mereka kebanyakan nadanya begitu merendahkan bangsa kita( INDONESIA ).Yah begitulah sifat bangsa malaysia...Maju sedikit sombongnya ngga ketulungan. Padahal INDONESIA is well known better then malaysia.malaysia diberi keleluasaan oleh Inggris dan Amerika untuk membeli senjata karena memang kekuatan nalaysia tidak dianggap oleh mereka.malaysia punya senjata yang banyak pun tidak ada pengaruhnya, karena kekuatan angkatan perangnya yang memang lemah. Bagaimana dengan INDONESIA?INDONESIA punya senjata usang saja, US dan Australia takutnya ngga ketulungan.Kekuatan INDONESIA bukan pada jumlah rakyatnya yang besar, tetapi karena sifat patriotismenya dan cintanya pada bangsa ini.Walaupun pemerintahannya korup dan ngga becus bukan berarti INDONESIA tidak becus.Kita orang INDONESIA tidak pernah mengukur kecintaan kita terhadap bangsa ini dengan uang atau kemajuan.Apapun yang terjadi dengan INDONESIA kita tetap bangsa INDONESIA yang beradab. TNI kita sangat ditakuti oleh US dan Australia, karena kehebatan dan keahlian tempur mereka. TNI kita sudah biasa survive dengan kondisi apa adanya.Ngga manja2 dan loyo-loyo kaya tentara diraja malaysia. So kita ngga usah peranglah. Ngga level tentara INDONESIA lawan tentara diraja malaysia. Kemapuan orang2 INDONESIA di luar negeri juga sangat diakui kok.Tinggal tunggu waktu, apa bila negara kita ini dikelola dengan benar, pasti negara kita akan maju. Kalau kita maju, Level kita bukanlah malaysia lagi, tetapi sudah bangsa-bangsa besar di Asia Timur,Eropa, dan Amerika.So mari bangsa INDONESIA kita belajar dan berusaha terus bangun bangsa ini disegala bidang.Kita punya SDM2 yang luar biasa yang tersebar di seluruh dunia kok.Mari kita pikirkan bagaimna me-manage bangsa kita yang besar ini.Usah hiraukan negara tetangga kita yang sok-sokan (malaysia)itu.Ok.JAYA INDONESIA.Di darat, laut, dan di udara kita tetap JAYA
Anonymous said…
Malu hoi. Yang Indonesia bawa2 nama Allah, yang Malaysia bawa2 nama2 Allah. tapi niatnya saling bunuh... saling perang... pikir donk... siapa yang mati di jalan Allah??? tak ada... karena yang kau bunuh saudara mu sendiri, seiman. mendingan kita bersatu di bawah tareqat naqshbandi, memuliakan islam, meluruskan persepsi jihad yang sudah semakin salah kaprah dan salah arah ini... tunjukkan bahwa islam itu maju dalam pikiran dan tindakan. bukan asyik bertengkar saja, mau jadi buih???

Haqq... Haqq... Haqq...
Anonymous said…
Sorang indo tu mengatakan bahawa di Asia Tenggara ni Vietnam dan indonesia adalah negara yang paling kuat...

Hahaha....perasaan lebih...memalukan...

Ya Indonesia memang kuat..
Sebab tu lah ramai penduduk timor leste yang hanya bersenjatakan buluh runcing telah berjaya dihapuskan..

Ya..Indonesia memang kuat...sebab itulah rakyat timor leste berjaya memerdekakan diri hanya dengan buluh runcing ajer..

Ya..Indonesia memang kuat..sebab itu selama berpuluh-puluh tahun tidak dapat melumpuhkan gerakan Acheh Merdeka (GAM) yang hanya sekadar bersenjatakan rifle ringan ak47...

Ya...Indonesia memang kuat...sebab itulah rakyatnya terhegeh-hegeh mencari pekerjaan di Malaysia..

Hi Indon...jangan jadikan alasan berperang dengan Belanda sebagai alasan buat masa sekarang...ia cukup tidak sesuai...jangan samakan berperang semasa 100 tahun dahulu dengan sekarang...


Sekarang teknologi dan ilmu menguasai segalanya...

Apakah kamu Pikir Malaysia tidak mempunyai pengalaman perang...kami baru sahaja menamatkan perang dengan pihak komunis Malaya pada tahun 1991...di Mana segala ketumbukan komunis telah berjaya di hancur leburkan..

Apakah kamu sudah lupa bahawa kami telah berjaya mematahkan penyusutan anggota-anggota komando kamu di Johor pada tahun 1970 dulu...mereka kebanyakan berjaya di tangkap..dihapuskan...dan berjaya dihalau..

Kota-kota kamu juga pada masa itu nyaris-nyaris di Bom melalui aircraf..(nasib baik kami yang menghalangnya daripada berlaku) kalo tak sudah tentu Jakarta sudah ranap sama sekali.

Kami juga mempunyai pengalaman perang di Somalia...bosnia...kosovo...Siera Leon...Conggo melalui misi pengaman...sehingga di iktiraf sebagai Pasukan Bantuan Tempur yang paling hebat..

Kami juga sentiasa meningkatkan kerjasama dan melakukan latihan erat bersama negara-negara lain dalam ketenteraan..antaranya Australia..Amerika..Brazil..Britain...New Zealand..dan yang terbaru dengan Russia..

Kami juga telah berjaya menghasilkan senjata-senjata canggih kami sendiri...seperti kenderaan tempur..kapal perang..senapang/rifle...selain membeli senjata-senjata tercanggih dari negara lain...Satu perkara lagi...kami bukan sahaja membeli senjata-senjata canggih itu untuk di pakai Angkatan Bersenjata Malaysia sahaja...tetapi sebaliknya pada masa yang sama kami membawa balik teknologi-teknologi dari luar itu ke Malaysia untuk menghasilkan senjata-senjata kami sendiri...

Sebagai contoh...kami berjaya menghasilkan teknologi komunikasi untuk anggota tentera kami yang paling canggih dan pintar. Ia merupakan teknologi pertama seumpama itu di dunia!!.

Seorang Indonesia tu mengatakan bahawa Indonesia akan menang jika berperang di darat dengan Malaysia...

Ya...ini juga satu perkara yang membosankan..
mereka mengatakan bahawa Indonesia mempunyai jumlah tentera yang ramai berbanding Malaysia iaitu seramai 250 ribu orang
manakala Malaysia hanya mempunyai anggota tentera seramai 200 ribu orang..

itu satu kesilapan..teknologi yang canggih hanya memerlukan bilangan pengendali yang sedikit!! kalau tidak..tak usah di panggil canggih..

Walaupun mempunyai anggota tentera yang ramai...kalo tak cukup makan..apa guna!!

Walaupun begitu..Angkatan Bersenjata Malaysia bukanlah sedikit...Kami mempunyai Anggota Tentera yang lengkap bersenjata Canggih seramai 210 ribu orang..Manakala seramai lebih 350 ribu orang pula terdiri daripada pasukan RELA yang dibekalkan dengan Rifle M-16..Selain itu kami Juga mempunyai Seramai Hampir 70 ribu orang Pasukan Gerak Khas yang separa Tentera dan mempunyai peralatan tempur yang tidak kurang canggih...

Sorang Indo tu mengatakan bahawa rakyat Indonesia mempunyai semangat yang kuat untuk berperang dengan Malaysia...Apakah rakyat kami tidak mempunyai semangat yang kuat...

kami mempunyai semangat berperang yang cukup tinggi bagi memepertahankan negara..kalo tidak manakan mungkin kami melupakan tindakan rakyat Indo yang mempunyai kelulusan ijazah yang telah membakar Bendera kami...

kami sesekali tidak akan melupakannya..(ingat..!! ini adalah satu dendam kami)

Negara Indonesia pada setiap tahun melahirkan perusuh dan pembakar bendera..

Kami tidak...pada setiap tahun dari segi ketenteraan sahaja...Universiti-universiti kami menghasilkan ribuan Parajurit yang berkelulusan tinggi dan mahir dalam segenap segi teknologi dan ilmu ketenteraan.(kalo mahu kepastian..sila tanya pelajar2 kamu yang belajar di Malaysia)

Kami rakyat Malaysia tidak akan menunjukkan perilaku bodoh seperti itu (membakar bendera/merusuh) bila menunjukkan kemarahan..itu hanya dilakukan oleh orang-orang yang tidak waras dan mengikut emosional..keadaan diri mereka pada masa itu boleh disamakan dengan orang-orang gila!!

Tengok sekarang...Kerajaan kami baru sahaja menaikkan harga Minyak iaitu sebanyak 30sen untuk satu liter sekali gus..Tetapi kami sesekali pun tidak melakukan rusuhan seperti yang pernah berlaku di Indonesia dulu..

Mengapa.? hanya satu jawaban sahaja...iaitu kerana kami cintakan negara kami...dengan melakukan rusuhan dan sebagainya..akan menyebabkan negara menjadi huru-hara dan musnah..

mereka yang melakukannya adalah mereka yang tidak cintakan negara...inilah yang sering dilakukan oleh rakyat indon yang menganggap diri mereka cintakan negara dan sanggup berperang untuk negara..!! haha..

Kami hanya menggunakan akal dan kekuatan dalaman negara kami..tengok sahaja negara Thai...bila mana mereka melakukan pembunuhan secara beramai-ramai terhadap rakyatnya yang beragama Islam diselatan..

Kami sangat marah..satu tindakan bijak kami ialah melalui ekonomi..banyak barangan Thai telah di boikot oleh rakyat Malaysia dan ini telah mendatangkan kerugian dan kecelakaan yang besar kepada mereka..

Apakah kamu masih lagi mahu berperang dengan kami...lupakanlah...


tingkatkan ilmu dan pengetahuan kamu..
berusaha untuk membangunkan Indonesia menjadi sebuah negara yang berjaya...majukan Indoinesia..Jadikan Indonesia sebuah negara Islam yang disegani...


Berjaya Malaysia..
Berjaya Indonesia...

Allah Akhbar..!!


Aku rakyat Malaysia...tidak pernah gentar untuk menitiskan darah...

Kami lebih lama berperang dengan penjajah iaitu hampir 400 tahun..bermula dari Portugis, Belanda, British, Jepun, British, Komunis.."Pertama Kami berperang kerana agama kami..kedua kami berperang kerana bangsa kami.."
Anonymous said…
PANGGIL SAJA SAYA IRWAN..

SAYA LULUSAN ITB TAHUN 2000
SAYA ADA DI JEPANG BERGABUNG DENGAN MILISI2 MAHASISWA ANTI AMERIKA ... INTELEJEN KAMI MEMBACA GERAKAN AMERIKA SELAMA SEBELUM KASUS AMBALAT SAMPAI KINI... JELAS SEKALI ADANYA GERAKAN INTENSI DAN PROVOKASI DARI BARAT..
BERIKUT PESAN DARI PIMPINAN SAYA, PIMPINAN MAHASISWA BENUA ASIA CHE ANJAS :
"Indonesia dan malaysia adalah contoh negara islam yang bersifat platonik, dan moderat.. lepas dari Islam masa depan kedua negara ini sangat futurable dlm memegang peranan gerak dunia... singkatnya negara islam yg moderat dan reliable dengan sesama negara islam moderatnya adalah ancaman buat barat... kami pecinta revolusi.. kami pecinta perang untuk nama bangsa.. bila malaysia dan indonesia harus berperang.. berperanglah untuk nama melawan amerika.. berperanglah.."
Anonymous said…
Malaysia adalah negara yang munafik. disisi lain dengan bangganya mereka membanggakan Petronas atau gedung-gedung di sana. Padahal tanpa tenaga Rakyat Indonesia apa mereka sanggup membuatnya, karena orang Malaysia itu manja-manja. Mereka juga seperti kacang lupa ingatan, dulu sih mereka hormat kepada kita, tapi setelah maju teknologinya mereka menjadi B*****t. Mereka pikir rakyat Indonesia tidak pintar, coba lihat di ajang-ajang pendidikan internasional seperti Olimpiade Fisika atau Matematika pasti tercantum nama Indonesia, tapi kalau malaysia "Au ah Gelap". Malaysia juga seenak udelnya mencuri kebudayaan Indonesia kemudian mengaku-aku miliknya, contohnya : Angklung, Pencak silat, Sate, Gamelan, wayang, dan masih banyak lagi. dan terakhir orang Malaysia itu dapat maju berkat Penduduk keturunan Cina mereka hampir menguasai seluruh kegiatan ekonomi, tapi pemerintahannya tetap orang asli Malay
Anonymous said…
Gak usah banyak bacot!!!!!
Adu kejeniusan aja.......
Coba bandingkan prestasi Olimpiade Fisika Internasional Indonesia dengan Malaysia..?

Bandingkan tokoh2 Fisikanya di tingkat dunia....
B.J Habibie, Prof. Nelson Tansu, dan masih banyak lagi

Kesimpulannya......

MELAYU = MENJADI LAYU

MALAS-iya bukan MALAY-sia
Anonymous said…
haloooo...............
apa mau gado2
kamu gado
aku juga yang menang!!!!!!!!!
Anonymous said…
Indonesia dan malaysia akan menjadi satu negara, dalam naungan daulah islamiyyah. Bersatulah wahai muslim dunia!
Anonymous said…
WOIII..SERU JUGA NEH SEANDAINYA SAYA AMERIKA...HEHEHE SAYA AKAN BERTEPUK TANGAN....BETAPA BODOHNYA DUA NEGARA INI .....


PISSS JOGJA
Anonymous said…
ah buat apa sih,saling hujat gtu.g punya pelampiasan marah ya?takut istri di rumah?takut bos dikantor?anak2 rewel?.trus dilampiasin disini?jujur lah bung.yang wajar aja la.ini masalah politik bukan masalah kita.tempatkan diri kita sebagai rakyat.bukan aparat.
Anonymous said…
org malaysia mmg kaya..jadi dia perlu besar kepala banding indon bodoh cakap besar tak serupa bikin dtg rempat ke negara kami...padan muka tsunami dtg lagi..lepas ni gunug berapi pula melutup..bila negara masalah mcm indon..org indon pun bermasalah..besar kepala nyo!!tak yah GANYANG MALAYSIA..ALLAH AKAN GANYANG KAMU DGN TSUNAMI DAN JUGA ASAP LAVA DR NERAKA GUNUNG INDON..WAHHA..lepas tu indon pun nangis ke malaysia MINTA BANTUAN BAPAK,IBU..(TAK SEDAR DIRI INDON)!!!
Anonymous said…
INDON BODOH..ALLAH LAKNATKAN KAMU DGN TSUNAMI DAN JUGA GEGARAN MELETUS LAVA..MASIH BODOH INDON NI YER!
Anonymous said…
weiii askar malaysia tak kuat mcm dulu.. pemimpin tentera ikut ckp org politik... tentera dia dah lemah...ko cuba tnya org askar..
Anonymous said…
meh la dtg serang malaysia
Anonymous said…
Tentera Malaysia jauh lebih kuat dan sofisticated berbandi TNI yang masih berperalatan kuno sejak mengalami kegawatan ekonomi 1997... Indonesia sudah jadi hamba IMF, jadi mana mampu membiayai ketenteraan dengan baik. Dari segi jumlah memang TNI ramai... tapi ramai saja tak menjamin apa-apa. Nak Ganyang Malaysia? Jangan berangan lah, dulu Sokarno pun nak 'Ganyang Malaysia' konon nya, apa jadi? Mana ganyang nya? Cakap saja berdegar-degar tapi hanya omongan busuk seperti gas yang keluar dari anus ibaratnya...

Persoalan Ambalat adalah porsoalan peta laut.. ianya perlu diperhalusi dan di bawa ke Mahkamah Dunia... bukan persoalan Malaysia tidak mahu menghantar kapal-kapal perang yang hebat untuk melayani kapal TNI-L yang cuba menunjuk kekuatan, tetapi Malaysia tidak mahu menaikkan provokasi sesama bangsa serumpun Melayu..

Acheh sebuah Negara Merdeka Melayu Islam juga perlu dikembalikan hak. Kenapa Kerajaan Jawa bertindak sebagai penjajah yang menggantikan Belanda di Acheh?

Jangan lah jadi bangsa Indonesia yang sombong diri ibarat Bapa Ayam yang hanya tahu berkokok... Indonesia tidak pernah sesekali menjadi Big Brother kepada Malaysia. Sebenarnya Kami Melayu Malaysia yang asalnya dari Empayar Melaka adalah Big Brother kepada semua tanah jajahan kami dahulu nya termasuk Jawa dan seluruh Indonesia. Pergi lah belajar sejarah. Malah di Jakarta juga ada nama Jalan Hang Tuah kerana menghormati kepahlawanan Laksamana Melayu Hang Tuah dari Kerajaan Melaka yang membunuh Pahlawan Terhandal Majapahit iaitu Taming Sari di hadapan Bupati Majapahit sendiri... Nah... ini pengajaran...

Besar Indonesia, besar Cili Boh orang putih yang tidak berapa pedas... TETAPI, kecil Malaysia ialah kecil CILI PADI atau nama lain CILI API yang teramat pedas nya... Tepuk dada tanya selera.

Kalau hendak berlagak bodoh sombong persilakan... kalau nak berhemah sebagai saudara serumpun juga dipersilakan... namun Malaysia dari bangsa berdaulat Melayu yang Bersultan dan BeRaja sejak empayar silam hingga kini tidak gentar akan sebarang ancaman dari sekitar sini...
Anonymous said…
bangsat
Anonymous said…
aku tak paham la knpa org indonesia tu hanya pkir peperangana aja..lebih baik rakyat indonesia dikerahkn berperang tuk mmbantu org2 islam palestin dan iraq..
wei..aku org malaysia tapi punya ramai teman2 di indonesia...kami mmg baik...tak ada pula teman indonesia aku yg pkir nak berperang...ok jer...yg berfikiran sempit jer nak perang..Amerika dan Israel tunggu masa je nak serang org islam..bodohkan org Islam ni..nak bergaduh antara saudara sendiri..
TKI yg datang malaysia kami hargai, dtg sini buat petronas smua tu..tapi jgn sebarangan tu blg org malaysia malas..indonesia jg punya korupsi yg begitu besar!knpa nak kata indonesia tu abang malaysia..stupid fool statement!!
dah la ...nak bergaduh sesama muslim buat Allah marah je..pasal tsunami semua tu..mmg la Allah yg kasi, tapi ingt jg...bukan nak ungkit..kerajaan Malaysia yg pertama datang hantar bantuan ke Acheh, ke jogja..ingat tu..
ingatlah yg merugikan hanya lah bangsa melayu di nusantara ini saja..
tapi aku jg tak rela kalo org indonesia nak ganyang malaysia..
sprtimana mereka akan mmprtahankn indonesia (dari siapa sbnrnya..? malaysia tak mo berperang pun)...
aku jg akan mmpertahankn tanh airku..
TAKKAN MELAYU HILANG DIDUNIA!!!
Anonymous said…
kami hanya TKI KOREA kami hadir hanya untuk mencari hiburan... mohon kami jangan di hack situs kami : www.madiuncok.com
www.bintang-sadewa.ah.to
Anonymous said…
since this blog was created for some tranquility purposed so, please treat each other more kindly.
We are for peace NOT WAR!
come on guys, stop that stupid attitute. All of us have grown and educated, if we are still treating each other like that, what is the different between those kids?

Try to view this stupid blog with another ways then you will see how STUPID you are!!!
Anonymous said…
Fuck 0Ff MALAY....

root@petro [~]# uname -ar;id;whoami
Linux host.petronas 2.6.8-022stab070.5-enterprise #1 SMP Tue Apr 4 22:57:49 MSD 2006 i686 athlon i386 GNU/Linux
uid=0(root) gid=0(root) groups=0(root),1(bin),2(daemon),3(sys),4(adm),6(disk),10(wheel)
root
root@petro [~]#


jangan pikir kami ga mampu lho...
ngapain 1000 orang hacker buat ngelumpuhin pertahanan us..
10 orang Indonesia udah cukup kok kalo niat...
inget 2004 brp biji sekmil us kena hack malah ada yang diformat lagi datana....

lo mo ajak perang ??? ayok w ga takut... jangan bangga mentang mentang lo maju dikit aja udah blagu

kalo seorang petani Indonesia mampu menjual sesuatu ke pasar gelap kenapa tidak dia bisa memperoleh sesuatu dari pasar gelap....
kalo seorang carder miskin di Indonesia bisa nyolong rek bill gatel buat beli helikopter and tank dari us.. kenapa tidak isa bisa beli hulu ledak nuklir dari pasar gelap...


Jangan ganggu negara kami. urusan dalam negri jangan ikut campur.. mo kuorup kek mo bencana kek ga ada hubungannya dengan ambalat...
janganlah memperkeruh suasana...

so pasti kalo ambalat sampe ke malay.. w bener bener ga isa terima.. dan w bersedia ikut jaringan teror inter buat menteror malay...
ingat kekuatan tersembunyi dari Indonesia bro. malaysia boleh bangga dengan teknologinya. tapi Indonesia juga boleh bangga dengan ilmu teluhnya... akwekawke.. itu kekuatan tersembunyi lho...
Anonymous said…
Assalamu'alaikum Wr.Wb,

Kepada Mr.GBT, sebaiknya blog ini di lock aja deh. KITA dah dewasa kok. "PEACE for Kejayaan ISLAM". Senyumlah.. saudaraku.. lalu pikirkan dari hati yang paling dalam.... ^_^.

Wassalamu'alaikum Wr.Wb,

Hamba ALLAH SWT yang masih banyak dosa.
Anonymous said…
saya ngga paham sama yang kalian bicarakan kalo memang malaysia ingin damai nyatakan secara baik baik dan tidak dengan merusak kalo kalian bisa kenapa kami ngga bisa kalian seharusnya berfikir dan intropeksi diri kalian saja kalo mo di terusin perang na silahkan aja kami akan menyambut na dengan senang hati soal na aq dah lama nda main deface wassalam

aRiee #generation-x@dal.net
Anonymous said…
He he he....lo pade mau aja d kerjain ama SBY n antek²nya..itu hanya untuk pengalihan kasus kenaikan BBM aja...gw jg nyesel udah ikut deface site malay...sorry malay...biar bagaimana kita masih tetap negara serumpun..PEACE FOR ALL!

Best Regards

-Laviva Carder-
Anonymous said…
Hmmm....

dari masalah hacker & cracker .. kok malah lari pembahasan ke masalah yang lain ?? ada apa ??
tapi yang pasti nya ... nipu orang malaysia itu enak..!!!! gw kemaren nipu orang malaysia dengan jual gambar mobil seharga US$19.500

dan saya sudah beberapa kali mendapatkan korban orang Malaysia.. itu menyatakan bahwa kalian The Fucking Malaysian are SUCK..!!!

Kalian hanya orang2 bodoh ...!!! hanya saja pemerintahan kalian lebih baik dari indonesia.. itu saya akui...
tetapi pada dasar nya .. kalian hanyalah orang2 bodoh yang di perdulikan oleh bangsa kalian..

tidak seperti kami... yang diatas semakin di atas dan rakyat jelata makin tertindas...

tapi pada dasarnya .. kami orang2 indonesia ialah orang2 yang pintar.

Terima Kasih..
Salam - Ebay.com Member dari Medan - Indonesia.!!!!
Anonymous said…
Weleh...lagi ada lomba deface yak...??
maoo donk ikutan... biaya admin nya berapa..?
targetnya mana... pengen donk coba coba...:P
Anonymous said…
wah,,,,,masih hoby gegeran ya....ikutan aja tinju bebas.....kami nih dah lama di korea tapi tak ada hasil...katanya TKI penyumbang devisa terbesar indonesia ,,,,tapi kok kami ngak di pedulikan ama negara ini gimana...................malah kami disini ilegal tertindas....mohon mas bud ngomomng ama SBY ....tolong dong kami di perhatikan dikit.....salam kenal dari kami www.madiuncok.com
Anonymous said…
udah lah ga usah ribut-ribut..mending atur negara masing2..atur negara sendiri aja ga bener ;P
apa perlu indo vs malay jadi negara kesatuan aja (jadi indosia)
deal???
Anonymous said…
wek...ajarin gw jadi pasukan hawek...ajarin gw jadi pasukan hackers donk..biar tambah rameckewek...ajarin gw jadi pasukan hackers donk..biar tambah ramers dowek...ajarin gw jadi pasukan hackers donk..biar tambah ramenk..bwek...ajarin gw jadi pasukan hackers donk..biar tambah rameiar tambah rame....
bridz_26@yahoo.co.id
Anonymous said…
kepada hacker malaysia teruskan usaha anda be the best in the world:)>-
malaysia boleh!!
Anonymous said…
kami lihat
kami datang
kami taklukkan...

malaysia anjing! lu kira semua yg etnis melayu tuh anak anjingmu.
fucking malaysian.

azahari kalo ngebom napa gak ngebom kampong sendiri, napa musti indonesia.

malaysia tai

100 rupiah for every malaysian you've shot.

malaysia pukimakkk! lu pikir gw negara budak apa? anjing lo semua.
Anonymous said…
aper nak gaduh..??
malaysia + indonesia sesama muslim..
percakapan lebih kurang sama bukan??
dalam dunia hanya 2 bangsa ini sahaja yg ader di dunia malay mean indo satu bangsa.. sama persaudaraan.. aper yg perlu difokuskan cuba lihat macam maner iraq kena serang ngan US tapi iran dan other islam country lain buat selamber bodo?!! jgn fikir terlalu tinggi untuk gadoh.. fikir nak gado ngan us christian..
dikampung bergaduh kerana politik
di bandar bergaduh kerana wang.. dan dari segi negara umat islam??..inilaherlaku bila nak bersatu?? singapore dlm proses stratgei bergabung ngan yahudi untuk konker indon + malaysia.. mari 2 negara bergabung memusnahkan singapore!!! dan bangsa CINA yg sial + cilakak!!! kita sesama muslim!!!!! satu bangsa!!!!!!! satu agama!!!!!!!!!!
Allang said…
Maaf, sebelumnya saya ingin menyampaikan satu kata "Meguasai Tanpa Menjajah Itu Lebih Baik"

Gimana menurut teman2 semua, sepertinya kita Indonesia/Malaysia sudah dikuasai akal fikirannya, Makanya kita berantam terus tanpa memikirkan apa yang terjadi diluar sana, padahal kita kan satu keturunan dan kepercayaan.

Hentikanlah saling beradu tenaga untuk keburukan kita. Munkin ada cara yang lebih baik lagi, misalnya Saling berlomba mencari kesalahan lawan lalu mengumumnkannya ke Umum.Kayaknya munkin saja bisa lebih seruyah.

Maaf kalo ada yang tidak sependapat.

Perangi Diri Lebih Sulit
Anonymous said…
guys guys, jangan pada ribut dunk,kita sesama makhluk Tuhan,kenapa harus saling berperang sih,pasti masih ada jalan damai...optimislah....amin
Anonymous said…
pernah tak terfikir, dua2 negara, negara islam, kta tak perlu bergaduh camni sekali, x perlu caci-maki disebabkan minyak, or watever, bagi kta, semua negara yang penduduknya islam adalah negara kta jugak...kalo indonesia n malaysia gaduh? da~~ siape yg rugi?? (dua2 kot)

I'm malaysian n have lotsa frens in indo...n i love them as much...
peace ^^v
kedamaian itu indah
Anonymous said…
Buat All Indonesians, Sejak jaman Gadjah Mada hingga kiamat kita hanya miliki satu tujuan. "Persatukan Nusantara" dalam panji Merah Putih !, invasi kita telah mulai sejak lama, cepat atau lambat kita akan mlakukannya, and next would be S'pore and Phlp
Anonymous said…
ALL MY Friends Hacker, carder, Cracker and Elite Trops Indonesian lets we prepare our defance and secure the most things of indonesian comunication, trafic, and the most things our satelite which no country in the south east asean have PALAPA SATELITE

Prepare for demolish the most vital infrastructure of any nations who want to destroy our beloved country INDONESIA RAYA

stay together don't leave any one behind prepare for enemy on inside our country

Dear my beloved brother indonesia underground comunity and white comunity

let's together prepare

Good blest you
Allah Huakbar

Some one in Jakarta
Anonymous said…
Assalamualaikum.
Huuu... huuaaa...(crying)
hei kalian semua, mari kita sadar bersama. Sekalipun saya asal Indonesia, tapi saya pun cinta Malaysia karena banyak muslimnya juga. Naudzubillah... jangan sampai kita saling berhadap-hadapan untuk berperang. Ini saya lihat memang orang Indonesianya juga yang terlalu dendam masalah ambalat. Masih ingat perang Teluk antara Irak-Iran? mereka berperang karena provokasi pihak ke-3. Sadarlah, bahwa persengketaan dan perselisihan antara Indonesia-Malaysia juga pasti akibat pihak ke-3 yang kini sedang minum kopi melihat aksi bodoh kita. Siapa tahu Australia dan Singapura yang sekarang tepuk tangan melihat persaudaraan kita (Indons-Malays) berubah manjadi permusuhan. Saya merindukan seorang Khilafah yang mau menyatukan muslim Indonesia dan Malaysia. Setelah itu, biar Indonesia ganyang Australia dan Malaysia budaki Singapura(Singapore).
Anonymous said…
Malaysia dan Indonesia, ayuh bersatu!. Ingat kita adalah serumpun dan seagama. bangsa lain sedang memerhatikan kita....

saya setuju Indonesia ganyang Austalia dan M'sia ganyang S'pore. Tapi kalau kita berbalah, mereka pasti gembira. Saya sebagai rakyat M'sia tidak menaruh apa2 hasat dengki dan buruk pada rakyat Indo dan saya sendiri mempunyai pembantu rumah Indo. Hal2 negara biar orang atasan yg aturkan, yg penting kita adalah satu....

peace!
Anonymous said…
WOI! Et dah! Banyak beudh komennya! Pusing gua ngebacanya! Gua kan mo nyari soal inflasi, kok dapetnya ginian?
muslim said…
BROOO....MENDINGAN QTA GABUNGIN SMUA SKILL YANG QTA PUNYAA,LALU SERANG NEGARA LAIN(KAYA PERANG AJEE)
,QTA PUNYA KESAMAAN RAS,AGAMA(MAYORITAS),AND HOBBY NGEHANCURIN WEB ORANG LAIN,BAYANGIN KALO KITA BISA UNITE,GW AJ PUNYA SOBAT DI MALAY,QTA2 NGE-RESEARCH BARENG TENTANG SMOA HAL YANG ADA HUB-NYA DG HACK$CRACK,NGEBANGUN SYSTEM KEAMANAN BARENG(JUGA NGE-BOKEP BARENG),BUAT VIRUS BARU N TULARIN KE LUAR ASIA,
QTA DI PROVOKASI ..MEEEN
BUKTINYA BANYAK BGT SENJATA PERANG(TOOLS) YANG BISA KITA DAPETIN ,GRATIS LAGEE....SMOA TU BUATAN IMPOR
BAYANGIN KALO KITA BERSATU,
MAO ARGEN,MAU AUSTRALIA,MAU RUSIA KE,MAU BABAKAN TOKYO,JAMIN DEH
QTA BISA MENANG LAWAN MREKA
MUSUH QTA NIH SEBERNERNYA DALAM KEADAAN "STEALTH".. MASA LU GA NYADAR SIH,PAKE ANTIVIRUS TERUPDATE DUNK

I LOVE BOTH COUNTRY...
SENYUM DAN TEBARKAN SALAAM...


THE SYSTEM OF UNITED
NOEZz46 said…
gimana kalo kita ancurin aja site malaysia yg ada mas budi...
panas juga saya . . .
biar mereka jgn macem2 ama indonesia...
M E R D E K A . . . . . . . .
Anonymous said…
Kata tukul Arwana
"MALAYSIA ..WONG nnnDESOOO...
Sooeebbekkk...-- sOeebbeekk..!!
Kaaaatttrroo..."
pesen buat MALAY : "Malu dong Loe ..
Dasar Negara Maruk, Maunya ngambil daerah INDO ajha. "
Anonymous said…
oi setuju om!

ya kayak gitu.....

mesti da perbaruan....

ya saya selaku Hacker Indonesia...
Peace ajalah...ya om....

damai kadang menyakitkan tapi indah...

ya gak om....

saya perwakilan dari Hacker Bandung menyampaikan salam ini kepada entah Malaysia...dan negara tetannga laennya....

Mari kita lihat apa kesalahn kita...

ya lebuih baik Hack USA aja om....
Anonymous said…
Assalamualaikum. Mesej ini dituju kepada semua PENGGONDAM (HACKER) Malaysia dan Indonesia yang beragama ISLAM sahaja. Saya menulis disini kerana tahu ANDA semua sedang membaca blog ni. Ingin saya nyatakan disini sesuatu sedang berlaku ke atas UMAT Manusia dan Masyarakat AMnya di Malaysia yang tidak takut akan ALLAH. Demi membendung masalah ini daripada berterusan saya ingin mengajak RAKAN-RAKAN sekalian membentuk perikatan bersama-sama dengan saya untuk menyelamat bumi tanah air tercinta ini. Mari kita sama-sama berdoa kehadrat ilahi dengan terwujudnya perikatan ini kelak dan menyelamatkan masyarakat AMnya dan keluarga kita khususnya..Amin.

Kepada yang berminat e-mel ke: lazuya@hackermail.com
Anonymous said…
"jadi sedih klo liad skrg sama nasionalisme bangsa sendiri..."
klo saja di ambon saudara2 kita masih bertikai...

jadinya bersatu juga untuk apa? dan berperang juga untuk apa?

hiks... TKW yg jadi penyumbang devisa negara di tengah drastisnya lautan pengangguran... pulang ke negeri sendiri malah ditelantarin..

sepertinya hidup dah salah jurusan di negeri ini... ketika politik tak lagi bersanding dengan idealisme..

PS : buat yg suka maki2/mencemooh...
smoga saudara ingat akan pantun klasik dari rumpun melayu yg berbunyi...
"buah labu temennya cabee... ehh capeeeee dechh!"


- we are still watching you as well -
Unknown said…
Orang Malaysia emang sudah banyak menyiksa warga negara indonesia contohnya TKI-TKI indonesia yg bekerja di disana selalu mendapat siksaan and tak jarang mereka pulang anggota tubuh mereka cacat.....

Kami hacker Indonesia tak akan tinggal diam melihat hal itu......kami akan rusak website-website kalian and sebarkan virus di negeri kalian....

Lihatlah Aksi JowoBot #VM Community Hacker Indo yg sempat menginfeksikan virus Brontoknya kenegeri neraka tersebut....

juga aksi Topinsutki #VM Community dengan virus Moontox.Bro nya
yg akan berkelana di #malaysia untuk menyampaikan dan membungkam mulut orang malaysia...

"" Akan kubuat kalian Hacker Malaysia terkapar dan menagis ha..ha..ha...""
Anonymous said…
Orang Malaysia emang sudah banyak menyiksa warga negara indonesia contohnya TKI-TKI indonesia yg bekerja di disana selalu mendapat siksaan and tak jarang mereka pulang anggota tubuh mereka cacat.....

Kami hacker Indonesia tak akan tinggal diam melihat hal itu......kami akan rusak website-website kalian and sebarkan virus di negeri kalian....

Lihatlah Aksi JowoBot #VM Community Hacker Indo yg sempat menginfeksikan virus Brontoknya kenegeri neraka tersebut....
Anonymous said…
Alangkah indahnya jika Indonesia dan Malaysia bersatu jadi negara baru MALINDO, seperti Jerman Barat dan Jerman Timur bersatu menjadi JERMAN.

Oke???
Anonymous said…
He orang goblok semua....
Kenapa tak berfikir waras...
Mari wujudkan satu negara baru yang kuar, hasil persatuan Malaysia dan Indonesia...
Malaysia dan Indonesia, ayo bersatu menjadi satu negara MALINDO....
Seperti Jerman Barat dan Jerman Timur bersatu menjadi JERMAN
Anonymous said…
He orang goblok semua....
Kenapa tak berfikir waras...
Mari wujudkan satu negara baru yang kuat, hasil persatuan Malaysia dan Indonesia...
Malaysia dan Indonesia, ayo bersatu menjadi satu negara MALINDO....
Seperti Jerman Barat dan Jerman Timur bersatu menjadi JERMAN
Anonymous said…
hemm... gue ikutan jg mari "hancurin malay", satu tumpah darahku tanah air ku Indonesia, MERDEKAAAA !!!
Anonymous said…
apaan sih ini ??

Anda dapat menggunakan tag HTML, misalnya
Bold
Italic
URL

panas banget yah..
LOVE INA said…
TEMAN2 INDONESIA CHAYANK

KNAPA KITA HARUS BRANTEM GINI SIH
....(",)... HOUH capek dech...
POLITIK/AGAMA/RAS.ITU BUKAN DISINI TEMPATNYA..
DARI JANGAN SAMPAI MULUT KITA MONYONG BAHAS ITU SEMUA
BUKTIKANLAH WAHAI SAHABATKU HACKER INA...TUNJUKAN BAHWA KITA BISA
HANCURIN SITE MALAY ...JADI KAN BISA NAMBAH ILMU...SKALIAN KASIH PELAJARAN...BIAR MEREKA TAU BETAPA CERDASNYA ORANG2 INA....BYE
Anonymous said…
sebenarnya saya setuju dengan HACKER, mereka memang kesal dengan kehidupan yang ada didunia ini.
saya punya usul untuk para HACKER.
Bagaimana kalau kalian mengHACK "forbidden sites" it means situs BOKEP
setuju gak !!!!????
Anonymous said…
Sebagai orang Indonesia.
Saya tak sudi melihat negri kita trus diinjak2 oleh Malay!
Tapi saya juga tak ingin kalo sesama negeri muslim bertempur hanya karena ulah dan adu domba Aussie and USA!!!!
Anyway!
Malaysia,jgn sombong hanya karena u baru dapat Sbatik dgn cara diplomasi!!
Coba dengan perang kalau brani!!!!
Rakyat indonesia lebih memilih mati berjuang daripada membiarkan kau menjarah tanah kami lagi!!
Anonymous said…
Pertama...tama, saya senang dapat nimbrung di sini yang semuanya adalah manusia (bukan hewan). Karena manusia punya hati dan punya moral (kalo bukan manusia, pasti gak bisa ngisi verifikasi kata), maka sudah sepatutnya menyudahi pertikaian ini. Pertikaian berawal dari pikiran, yang berujung tindakan. Jika pikiran saja sudah jelek, maka tindakannya sudah pasti jelek. Kalau tidak punya hati nurani, ya perang dunia maya akan terjadi terus. Kalo orang2 bar-bar akan memakai BONGGOL-nya untuk melawan musuh-musuhnya. Kalo orang intelek seperti kalian, tentu memakai PIKIRAN-nya. Bolehlah benci pada orang, tetapi jangan pada hasil karya orang yang gak bersalah. Kalo gak suka pada suatu pemerintah atau negara, langsung aja kirim surat..... pake nama sendiri, pake alamat sendiri atau telpon langsung. Secara jantan.....
(by Kendri Nickel, Denpasar, Bali)
Anonymous said…
Bung Karno dalam masa jayanya, pernah geram dengan Malaysia dan sudah berencana akan mencaplok wilayah itu, karena menurut sejarah Majapahit, malaysia termasuk wilayah Majapahit. Maka, sebagai bangsa besar, Indonesia perlu meninjau kembali isi dari cita-cita Mahapatih Gadjah Mada dengan sumpah palapanya.
Pak Harto, begitu juga....selama pemerintahannya, tiada suatu negara manapun yang berani turut campur atau melecehkan Indonesia. Siapa yang berani melawan Macan Jawa yang terkenal sakti dan mandra guna (Si mandra yang berguna).
Sekarang pak SBY,.....
mmm boleh juga bappak yang satu ini...., kalau saja yang saya diangkat jadi panglima perang penghancur, dengan senang hati akan menjadi penggerak pasukan bawah tanah dan pasukan hero guna meratakan musuh negara sampai habis.
Untungnya saya gak jadi apa-apa....
jadi ya...santai aja....
Anonymous said…
Nasionalism is a fucked-up brain-dead concept created by TPTB to pacify the people, and fuel wars.

Following and acting emotionally based on that illusion is simply lame (tm).
Anonymous said…
CHECK KEKUATAN MILITER SEBELUM BERPERANG...!!! TERNYATA INDONESIA JAUH LEBIH UNGGUL !!!!

ini belum termasuk pasukan perang indonesia yang tidak formal seperti : dukun-dukun, paranormal, panglima perang adat dsb. Mereka dijamin bisa mengerahkan jin-jin buat membantu perang... dan mengirim santet...

Mudah2an tukang santet indonesia tidak mau disuap oleh Malaysia, seperti Ki Gendeng Pamungkas yang akhirnya takluk dengan dolar amerika ketika mau menyantet George Bush

MALAYSIA
Pesawat Tempur (sebagian pesawat buatan indonesia)

- F-5 E
- Hawk MK108 berpangkalan di Alor Setar, Kuantan, dan Labuan
- Hawk MK-208 berpangkalan di Alor Setar, Kuantan, dan Labuan
- Delapan F/A-18D berpangkalan di Alor Setar
- Mig-29 berpangkalan di Kuantan
- SU-30 berpangkalan di Kuantan
- F-28 berpangkalan di Kuala Lumpur
- Falcon berpangkalan di Kuala Lumpur
- Beech 200T berpangkalan di Kuala Lumpur
- C-130H berpangkalan di Kuala Lumpur
- CN-235 berpangkalan di Kuala Lumpur
- S61A-4 berpangkalan di Kuala Lumpur, Kuching, dan Labuan
- AS61N-1 berpangkalan di Kuala Lumpur
- S70A-34 berpangkalan di Kuala Lumpur
Kapal Perang
- Satu kapal penyelam dilengkapi meriam 20 mm
- Dua kapal cepat pengangkut pasukan
- Empat kapal patroli buatan Prancis ber-rudal Exocet MM38 dan meriam Bofors
- 24 kapal perang yang berpangkalan di empat tempat: Lumut, Sandakan Sabah, Kuantan, dan Labuan. KD Kerambit yang berada di sekitar Ambalat merupakan salah satu kapan yang berpangkalan di Sandakan, Sabah.
- Dua kapal patroli buatan Korea Selatan yang dilengkapi meriam 100 mm Creusot Loire, 30 mm Emerlac, dan senjata penangkis antikapal selam. Kapal ini berpangkalan di Kuantan/
- Empat kapal buatan Swedia dilengkapi rudal MM38 Exocet, 57 mm Bofors, dan 40 mm Bofors berpangkalan.
- Empat kapal Frigate, dua di antaranya dibeli bekas dari Angkatan Laut Kerajaan Inggris.
- Enam kapal Corvette buatan Jerman
- Empat kapal patroli penangkis ranjau buatan Italia
- Dua kapal Multi Purpose Command and Support Ship buatan Jerman dan Korea Selatan
- Satu kapal Sealift
- Dua kapal Hydro
Personel
- Jumlah prajurit semua angkatan: 196 ribu


INDONESIA
Pesawat dan Heli
- Delapan Hawk MK 109 berpangkalan di Pekanbaru, Pontianak
- 32 Hawk MK 209 berpangkalan di Pekanbaru, Pontianak
- Enam CN235 berpangkalan di Halim
- Delapan F27-400M berpangkalan di Halim
- SF260MS/WS berpangkalan di Halim
- B707-3MIC
- Tujuh pesawat F27-400M
- F28-1000/3000
- L100-30
- C-130H-30 berpangkalan di Halim
- NAS332L1
- L100-30
- EC-120B
- 12 unit Heli Bell 47G-3B-1 berpangkalan di Kalijati
- Lima F-16A berpangkalan di Madiun
- Lima F-16B berpangkalan di Madiun
- F-5E berpangkalan di Madiun
- F-5F berpangkalan di Madiun
- Hawk Mk53 berpangkalan di Madiun
- dua Su-27SK berpangkalan di Makassar
- dua Su-30MK berpangkalan di Makassar
- NC212M-100/200 berpangkalan di Malang
- Ce 401A berpangkalan di Malang
- Ce 402A berpangkalan di Malang
- 10 Pesawat Bronco OV-10F di Malang
Kapal Perang
- 114 armada berbagai jenis (sepertiganya untuk operasi rutin, sepertiga untuk latihan, dan sisanya untuk pemeliharaan)

Personel
Jumlah prajurit (semua angkatan): 250 ribu orang
Anonymous said…
Kepada warga indonesia, saya tak puas hati lihat anda ini memberi komen. Kalau ikutkan ramai warga indonesia yg bertindak kejam di Malaysia, mereka merompak dan membunuh, rata-rata yg melakukan pecah rumah adalah warga indonesia sewaktu tinggal/bekerja disini.. tapi kami tidak pernah membuat demo kepada kedutaan anda\.
Anonymous said…
250 juta RAKJAT INDONESIA BERAMAI-RAMAI DATANG KE MALAYSIA DAN KITA BERLUDAH BERSAMA-SAMA DGN SERENTAK.

YAKINLAH, MALAYSIA AKAN TENGGELAM!!!
Anonymous said…
ini orang malay-sial jgn belagu!!!

Nanti sekalinya diserang, kalian minta ampun sampe nangis darah!!!

nanti TKI di sana ngejar majikannya masing-masing. TKI di sana khan lumayan banyak tuh...

Tentara Indonesia dateng cukup ngasih support buat TKI disana untuk tempur.

Jadi Indonesia ngga usah capek buat ngancurin MALAY-SIAL itu.

Karena gw muak ngeliat majikan-majikan MALAY-SIAL mukul pembantu Indonesia, nyetrika punggung orang...

Beware Malasyia
Jangan mentang mentang pake senjata lebih bagus kamu bisa menang. Justru sebaliknya, orang kaya kamu itu BODOH dan BELAGU dan CONGKAK HATI disuruh memanggul senjata modern kaya begitu, jadinya senjata makan tuan deh.

Beda sama orang Indonesia, ORANGNYA PINTER-PINTER,KUAT-KUAT,anak-anak remajanya sering mendapat medali emas fisika, TAPI SENJATANYA PADA TUA...

JADI KESIMPULANNYA KAMU CUMA MENANG DI SENJATA, OTAK GA ADA!!!

SEMOGA GA ADA SAUDARA GW YANG TINGGAL DI MALASYIAL

GEMPUR MALAYSIA, KHUSUSNYA GEMPUR ORANG-ORANG YANG MEREBUT PULAU DAN PARA ORANG YANG MENYIKSA PEMBANTU INDONESIA...
Anonymous said…
ha ha ha ha ha, tar juga kena kerikilnya (sebelum kena batunya pan kena kerikilnya dulu. Latiha gitu...).
Malaysia itu kalo orang jawa bilang Kere Munggah mBale. Dia pan baru menjadi kaya kemarin-kemarin ini saja. Ha ha ha, maklum orang kaya baru biasanya suka bertingkah. Betul gak?
Indonsia? Udah pernah merasakan menjadi kaya, dan orang kaya yang menjadi kere dan sangat kere itu hampir nggak pernah ada. Jadi tinggal nunggu waktu saja.
Anonymous said…
Malay Punya Pasukan Relawan Malaysia gw punya Pasukan Ganyang Malaysia. gw ganyang orang malaysia yang datang ke INDONESIA,Wanitanya gw perkosa and laki-lakinya gw Potong PEJANTANNYA.siap-siap aja SITI NURHALIZAH KU gagahi,,,,
Anonymous said…
gw heran ma org indonesia, dah di injek2, di usir, dibunuh, dicaplokin....eee masih mau nganggap tuh tetangga serumpun. lagian serumpun apanya??
gw aja org padang ga mau dibilang org melayu,ga sudi,orang padang cerdik2, melayu pemalas,beda banget !!n kapan moyang gw ma malaysia sedarah?? ga lah yau, trus lo org jawa, batak, ambon, bugis, kapan moyang lo ketemu ma org malaysia?paling dizaman nabi adam ato nuh,ya sama aja kita ma org cina, india ,arab..ya khan?ha ha ha...melayu ya melayu, jawa ya jawa, batak ya batak, moyangnya beda2, bahasanya aja beda banget,...sadar dong, kalo mereka seenaknya aja ke kita, jangan dibiarkan, kedaulatan dan martabat bangsa segala2nya
Anonymous said…
malaysia....merdeka aja gak bisa usaha sendiri, koq ngaku2 bangsa ??? kucing saya saja kalo ditendang masih mencakar.
Anonymous said…
qishos! kalo ngaku negara yang berbudaya keislaman ya harus diqishos! kejahatan wajib dibales kejahatan
SANTRIWATI said…
.... :)
galang adhe said…
ingat bung karno telah mewariskan negri ini pada kita, bung karno meminta kita untuk mensejahterakan bangsa indonesia, jika ada bung karno pasti "MALAYSIA SUDAH DIGANYANG HABIS HABISAN", kita tak mau mengecewakan bung karno, ingat itu.
Anonymous said…
Bpk.Presiden kita Yth Sby pernah berkata:Kita tak pernah takut sama negara manapun,namun perang bukanlah jalan yang baik untuk di pilih_! Begitupun di dunia Cyber ribuan bahkan mungkin jutaan Hacker terbaikdi miliki bangsa Indonesia ini. tetapi aksi defaced dlsb_biasanya bukan jalan yang di pilih hacker_."lebih danger lagi dech"
Anonymous said…
i don't think all of malaysian sucks, only the government. why do you claim our culture is yours?
Unknown said…
pokoke ganyang malaysia !!!!!!!!!!!
buktikan klo kita lebih hebat dari malaysia
Anonymous said…
Selama ini MALINGSIA selalu mengkampanyekan motto "SAUDARA SERUMPUN" atas dasar kemiripan budaya melayu dan agama. Hal ini telah membuat RI terbuai dan bersikap lunak terhadap para MALING yang semakin berani.
1. Keutuhan NKRI: Kasus Sipadan-Ligitan & Blok Ambalat
2. Kestabilan hankam: export teroris DR. Azhari & M.Top. Dalang pengeboman di Indonesia.
3. Kestabilan politik & ekonomi: Dengan cukup mengirim 2 pakar teroris untuk memukul telak RI yang dimulai dari dunia pariwisata, efek beruntun terhadap perekonomian bursa efek goyang, kepercayaan internasional jatuh investor lari (pindah ke MALINGSIA). Politik dalam negeri jadi panas semua ribut antar golongan. Power kita habis untuk menumpas teroris peranakan MALINGSIA.
4. Disaat RI lemah para MALING mulai makin berani bukan hanya menzholimi para TKI, tapi juga sudah merambah ke pejabat kita mulai Ketua Wasit Karate sampai istri Konsulat. Mana harha dirimu RI...???
5. Sekarang budaya RI pun disikatnya dengan mematenkan lagu, alat musik, & fashion pakaian batik.

Kalo sudah ketahuan biar si MALING langsung teriak "SAUDARA SERUMPUN"...
Namun sesungguhnya MALINGSIA adalah MUSUH DALAM SELIMUT...!!!

Jadi untuk Mas Budi saudara sebangsa saya. Saya ingatkan kepada anda untuk...
WASPADALAH... WASPADALAH...
Anonymous said…
hanya orang bodoh
yang selalu perang...

apakah kita itu orang bodoh....

silakan anda pikirkan jawabannya sendiri...




wassaalam
Unknown said…
Janganlah terlalu bersabar, Kita sabar malaingsia semakin menginjak-injak harga diri kita,,,,
Lihat Arroyo, swaktu ada TKP (Tenaga Kerja Pilipina) di obok2 sma orang malaingsia, dia lgsung telfon, klo Pak SBY ndak brani nelpon mbok ya SMS sahaja hahahaha,,,,

Saya menghimbau untuk semua hacker dan dukun atopun ahli santet, mari gunakan ilmu dan keahlian kita masing2 untuk membela negara kita sesuai bidang kita.

Saya ngga mudeng dgn orang yg slalu menghimbau untuk bersabar, emang gak punya "balls" ato biar dikata BIJAKSANA ????

ash sutralah,,,lets defend our country from those little bastards, yang buat dirinya sendiri MErdeka sajha ndak bisa, hrs dikasi merdeka sama INggris.,.,.cucian deh loe.....


Hizbul Wathon juga minal Iman loh!
Anonymous said…
Lebih Baik Bertindak Dari Pada Kehormatan Negara Di injak Injak.
Coba Tunjukkan Nasionalismu

Malaysia = Malingsia

ƃuılɐɯ = ɐısʎɐlɐɯ
Anonymous said…
malingsia udah sipadan mo ngambil reog pula dasar malingsia gak punya kebudayaan liat aja lagunya katrok gak da skillnya.klo masih berani ntar gue suruh amrozi ngebom gedung petronas.
Anonymous said…
malaysia = maling

indonesia = in da noise
Anonymous said…
Malingsia emank udah bener2 kelewatan, apa kita masih harus terus bertahan????????????????

Gila kali lu kalo mau sabar2an ma malingsia, makin besar kepala tuh negara maling.

Buat rekan2 yang ahli bikin bom, kirim aja bom ke kedutaan malingsia buat tuh orang kedutaan malingsia merasa di usir kasih kambing yang di usir2.

to all of my hacker friend, jangan lupa yak klo site http://www.rasasayang.com.my online langsung kita bantai ajah

Indonesiaku...Tanah airku....Tanah tumpah darahku....DAN AKU TIDAK AKAN MEMBIARKANMU DIHINA SI MALINGSIA YANG INGIN MENGAMBIL KEKAYAANMU
Anonymous said…
Hmm. Saya Orang indonesia Dan Saya Tidak Memihak Siapapun.. Untuk Masalah Pulau Ambalat Jelas malaysia Yang menang. indonesia Tidak Punya Cukup Bukti kepemilikan Pulau tersebut, Harusnya Indonesia.. lebih Perduli Pada Daerah perbatasan Kenapa bisa taktergambar Dalam Peta Negara... Coba kalau Saja Di Peta Negara Kita Pulau Ambalat tergambar Walaupun Hanya Satu titik itu Bisa Memperkuat Bukti Atas Kepemilikan Pulau Di Mahkamah internasional... Dan Di Dukung Dengan File2 negara tetang Data Pulau tersebut mungkin pulau Tersebut takan Lepas
Anonymous said…
hahahah..hancurkan saja semua situs mayalsia , biar kapok mereka .mereka yang duluan anggap indonesia itu bodoh , tapi nyatanya , baru 4 site dan account yang saya deface , mereka udah pada bengong , KAKAKAKAKAKAKAKa...
xXfaZzXx
Anonymous said…
http://www.rasasayang.com.my
LAGI ONLINE TUHHHHHHH

BANTAAAAAAAAAAIIIIIIIIIIIIII....!!!!
Anonymous said…
kesian INDON, berkokok nak perang tapi peralatan perang dari zaman WW2, nasib baik ada presiden yg waras...iskh apa nak jadi lah korang nih.
Anonymous said…
Malaysia dari dulu bikin resek. Sekarang darah mereka itu halal. ok! teroris, pembajak CD, Software asalnya dari malaysia. Indonesia hanya tempat untuk mengembangkan ingat siapa gembongnya dulu?
Anonymous said…
kalian-kalian ni sumanya bodoh!!diperbodoh!!dan membodohkan diri kalian masing2!!..bicara macam org tolol..ga da otak..terutamanya skali komentar2 yg terlalu agung2kan indonnesialnya itu..
Anonymous said…
salam...
malaysia dan indonesia adalah serumpun... kenape kite nk berlawan..sedangkan musuh kite yang sebenar adalah YAHUDI & AMERIKA serta sekutunye... ada baiknye kite bergabung untuk menghancurkan mereka, mengalahkn mereka dan buktikan kepada mereka bahawa kite boleh kalahkan mereka... kite boleh!!!
Anonymous said…
BELASAH SITE ORANG MALASIA SAYA SANGAT SETUJU DENGAN RAKAN2 HACKER INDO BUKANA GAK MAU BERFKIRN POSITIF TP KITA DAH MELIHAT KEJAHATAN ORANG2 MALAYSIA TERHADAP RAKYAT KITAAAAAAAAAAA!(jika salah seorang rakyat malaysia merogol, menganiaya,dan kejahatan laena kpda orang kita,. maka pihak dari kerajaan malaysia akan menutupi kejahatan itu sekiranya belum tersebar!!!! ) ini salah satu kejahatan orang malaysia!!!!!!!!!!!!!!!!111 ACTUALLY I AGREE WITH "BELASAH SITE ORANG MALAYSIA" AYO TEMAN2 HACKER AKU PENYOKONGMU (NANAZ)
Anonymous said…
Kata orang tua dulu yg waras ngalah .... kalo ga ada yg mau ngalah ya kedua belah pihak saya anggap sama saja gilanya !!!! wakakakakaak !!!
Anonymous said…
Cape lah toleransi2 kaya gituh... Capelah sabar2 kaya gituh, kalo selamanya kita di tindas secara moril sama negara yang entah gimana nggak ada hormat2nya sama kita.
zhi said…
malaysia goblok y.............ha.ha,ha
Anonymous said…
assalamuallaikum wr.wb

PEACE INDONESIA, PEACE NEGRI JIRAN
W PHASCA NAK SEMARANG

W CUMA MO NANGGEPIN ==>
DAH TO MAS2...., MBA2....,GA DA YG SALAH MA KITA???
YANG SALAH SISTEM PEMERINTAHAN QT?
MREKA CUMA MKR APA YG ADA D DPN MEREKA, BUKAN MEMIKIRKAN APA YG ADA D SEKITAR MEREKA???
FUNGSI DARI HACKER BKN UNTUK NGANCURIN WEBSITE ORANG LAEN,TAPI UNTUK MELINDUNGI. NGA USAH JAUH2 NGLAWAN TETANGGA, DI NEGARA QT MASING2 AJA, PASTI ADA YANG NGANCURIN WEBSITE D NEGARANA???

DAH LAH,QT GA USAH IKUT2 URUSAN NEGARA, QT CKP SHARE JA TENTANG KMAMPUAN QT KE TMEN2 QT??? BAEK D NEGRI JIRAN OR D INDONESIA???

POKOKE PEACE DACH.....
diky said…
Piss Men..
Anonymous said…
menolong anjing yang kejepit, malaysia dulu kalau indonesia tidak kasihan , malaysia sudah jadi bagian indonesia. tolonglah indonesia jangan engkau jadikan malaysia bagian darimu.... karena kasihan ... indonesia menolong malaysia agar merdeka ... dengan syarat nama negara harus malaysia .. untuk mengingatkan bahwa malay bagian dari indonesia ... yang sewaktu-waktu kalau malaysia angkuh .. indonesia akan rebut/ take malaysia ... ternyata benar ... ibarat menolong ANJING yang kejepit .. setelah ditolong malah menggonggong dan mau menggigit ... ya terpaksa ... tunggu saatnya .. mulutmu/ your mouth harus dipukul sampai malaysia seperti hotdog ... sepertinya pasti mati ... karena sudah tidak mungkin lagi indonesia kasihan menolong ANJING yang kejepit.
Anonymous said…
LO SEMUA NGIMPI KALI YEE????

LO SEMUA NGANDALIN KEKUATAN PERANG???

EMANG LO GA TAU KALO JALAN YANG TERBAIK UNTUK MEMECAHKAN MASALAH ADALAH DENGAN BERPIKIR MATANG DAN TENANG... BUKAN DENGAN SENJATA...

KALO 1000 TAON KEDEPAN INDONESIA MASIH KAYA GINI, MENGAGUNG-AGUNGKAN PERANG, GW JAMIN PERUBAHAN MENDASAR GA AKAN TERJADI... PERUBAHAN TEKNOLOGI MUNGKIN SAJA TERJADI, TAPI PERUBAHAN YANG PALING MENDASARI BAHWA ILMU PENGETAHUAN DAN AKAL-LAH YANG MEMECAHKAN MASALAH TAKKAN TERJADI...

APA GA CUKUP SEJARAH BERDARAH DARI BANGSA KITA SENDIRI???

MELAWAN BELANDA DENGAN GOLOK, BAMBOE RUNCING, DLL YANG NOTABENE HANYA AKAN MEMBANJIRKAN KORBAN DARI PIHAK KITA SENDIRI...

NAMUN SEJARAH JUGA MEMBALIKAN FAKTA..

TERNYATA YANG DIBUTUHKAN UNTUK MERDEKA DARI TANGAN BELANDA ADALAH KECERDIKAN!

PARA KAUM CERDIK PANDAI INDONESIA SADAR BAHWA MEREKA TAKKAN MUNGKIN BISA MENANG DARI BELANDA JIKA MEMAKAI PERLAWANAN SENJATA...

NAMUN MEREKA SADAR MEREKA HARUS MEMAKAI CARA DIPLOMASI...

DENGAN MENGADUKAN TINDAK TANDUK BELANDA KEPADA DUNIA ./...
CERITA SELANJUTNYA BACA SEJARAH YAH!


MAKANYA, KITA INI BANGSA YANG BESAR...

BELAJARLAH PADA SEJARAH !!!
1 – 200 of 292 Newer Newest

Popular posts from this blog

More bad news with Malaysia - Indonesia

I've got more emails and news about bad news between Indonesia and Malaysia. To be exact, there was a news about RELA (not sure what that is) that goes out after Indonesians in Malaysia. There were incidents where they hit Indonesians, rob, and do horrible things. I cannot even write this is my blog. I am so sad and frustrated. What's going on with Malaysia (and Malaysians)? What did we - Indonesian(s) - do to deserve this? I thought there should be less boundary between Indonesia and Malaysia. But ... What's going on there, bro & sis? You know, more Indonesians now feel that they are offended by Malaysians. I can tell you that this bad feeling is increasing. This is a bad publicity towards Malaysia. People are now creating various calling names, such as "Malingsia" (it's a short of "maling" [thief] "siah" [you, Sundanese]), and worse.

Say NO to APJII!

Prolog At the end of 1997, I went back to Indonesia from my studies and work in Canada. The .ID domain management in Indonesia at that time was in a confusing state. Nobody wanted to manage it. Universitas Indonesia (UI) - the original maintainer - was in a fight with APJII (the Association of Indonesian ISP). In the end, IANA gave me a mandate to manage the .ID domain. Since then, I manage the .ID domain with open management. There are problems, but mostly minors. Until recently, when APJII (again) is trying to take over the .ID domain management from my team. Here's a short info to give you a head start. Short summary APJII (the association of ISP in Indonesia) is trying to takeover the .ID domain management in Indonesia. They have tried and will try everything to take over. Long description I've been managing the .ID domain since the end of 1997. At that time, nobody wanted to run the domain management. First of all, a brief description of how we run things. To run the .ID d